04 September 2018   | 0
Mobilizing the Enterprise

Verbeter de werkplek: van stoffig kantoor naar ‘creative hub’

Verbeter de werkplek: van stoffig kantoor naar ‘creative hub’

De grootste succesverhalen van bekende merken, van Adidas tot Lego, beginnen op de werkplek. Wat kunnen andere bedrijven hiervan leren?

Het verbeteren van productiviteit en aanjagen van innovatie begint op de werkvloer. Twee belangrijke uitdagingen: een stagnerende groei in productiviteit is al meer dan tien jaar een probleem in westerse economieën en snel kunnen innoveren is inmiddels essentieel geworden voor het voortbestaan van elk bedrijf. Het is geen toeval dat enkele van de grootste succesverhalen in de maakindustrie gebaseerd zijn op het opnieuw uitvinden van de werkomgeving. Denk daarbij aan Lego’s creative hubs of het Speedfactory-concept van Adidas.

Onderzoek onder IT-beslissers

Toch blijkt het vaak niet zo gemakkelijk om de werkplek te optimaliseren en moderniseren. Wereldwijd Fujitsu-onderzoek onder meer dan tweehonderd IT-beslissers wijst uit dat zij massaal worstelen met problemen op beleidsgebied, met technologie en een gebrek aan overzicht. Kantooruren zijn niet flexibel genoeg, de technologie is te complex of slechts een kleine minderheid van de organisaties gebruikt analytics-tools om productiviteit te meten.

Misschien wel het meest zorgelijk is dat de werkomgeving innovatie nauwelijks ondersteunt. Slechts een kwart van de ondervraagde managers vindt dat deze een zeer positief effect heeft op de mogelijkheid om samen te werken en te innoveren met externe partners. En slechts 27 procent vindt dat de inrichting van de werkplek een bijdrage levert aan het versnellen van de time-to-market voor nieuwe producten en diensten.

Gelukkig is er ook sprake van fundamentele veranderingen. Producerende bedrijven hebben meer oog gekregen voor de werk-privébalans van werknemers. Zo moedigt Nissan werknemers aan om elke laatste vrijdag van de maand om drie uur ’s middags naar huis te gaan (‘Happy Friday’) en blokkeert Porsche e-mails die buiten werktijd worden verzonden. Meer dan twee derde van de bedrijven zoekt bovendien naar een meer aansprekende digitale ervaring op de werkplek, onder meer door invoering van sociale platforms en digitale virtuele assistenten. Ook neemt het gebruik toe van biometrische technologie en analytics-tools om zowel veiligheid en productiviteit te verhogen en tegelijkertijd de gebruikerservaring te verbeteren.

Zoek kennis buiten de organisatie

Een belangrijk onderdeel van elke strategie is het gebruikmaken van inzichten en kennis buiten de eigen organisatiegrenzen. Autofabrikanten banen hierin misschien wel het meest de weg, door partnerecosystemen te bouwen voor de ontwikkeling van automodellen met innovatieve technologie zoals IoT en AI. Ook merken als General Electric, Apple en Lego bevinden zich in de voorhoede als het gaat om bedrijven die zoveel mogelijk de samenwerking met anderen opzoeken om vernieuwing te versnellen. Er zijn tal van prachtige voorbeelden, maar het begint allemaal op de werkplek. Als deze in een organisatie innovatie en samenwerking niet ondersteunt, zal de kloof met de concurrentie alleen maar groter worden.

Wie goed kijkt, ziet op dit moment de werkplek van de toekomst overal om zich heen. Van robotisering tot kunstmatige intelligentie en nieuwe manieren om samen te werken: de kansen voor het moderniseren van de werkplek nemen alleen maar verder toe. Dit stelt elke (IT-)organisatie ook voor een uitdaging, bijvoorbeeld op het gebied van beveiliging en beheersbaarheid. Meer weten over hoe Fujitsu deze uitdagingen met uw organisatie aangaat? Ga naar www.fujitsu.com/nl/eux.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten