04 July 2022   | 0
Werkplek

Het Jaar van Talent: behoud de juiste mensen in 2022

Het Jaar van Talent: behoud de juiste mensen in 2022

Steeds meer mensen nemen ontslag. Deze trend staat ook wel bekend als The Great Resignation. Hoe ga je als werkgever hiermee om? En hoe zorg je ervoor dat werknemers toch in dienst blijven?

Alleen al in de VS namen 47,4 miljoen werknemers vrijwillig afscheid van hun baan. In Europa is het niet veel anders. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld, is één op de vier werknemers van plan ontslag te nemen. The Great Resignation is een term die daardoor vaak is genoemd de afgelopen tijd. Hoe je het ook noemt: we leven in het tijdperk van de werknemer. Sommige organisaties doen er alles aan om ze te behouden, waar anderen juist hardop zoek zijn naar de juiste mensen die hen kunnen helpen met hun (digitale) transformatiedoelen.

Werkgevers zijn daarom graag bereid om werknemers tegemoet te komen. Dat is nodig, want een werknemer die overwerkt is, onderbetaald of zich niet gewaardeerd voelt, zal niet lang twijfelen over een andere baan. Organisaties die willen (blijven) beschikken over het talent dat ze nodig hebben, zullen bepaalde aandachtsgebieden in overweging moeten nemen. Dus hoe overwinnen zij hun uitdagingen op het gebied van talent in 2022 en daarna?

Flexibiliteit, welzijn en AI

Van alle manieren waarop de pandemie in ons dagelijkse leven heeft ingegrepen, is de verschuiving naar hybride werken misschien wel het meest ingrijpend geweest. Werknemers zijn nu op zoek naar een betere werk-privé balans omdat – meer en meer – zij een baan niet langer zien als iets wat hen definieert. Werkgevers zullen hiermee om moeten leren gaan, door aandacht te hebben voor zowel het werk- als privéleven van hun mensen. Want als zij dit niet doen, dan doet een andere organisatie het wel. Dit is ook waarom Fujitsu Work Life Shift is begonnen, een initiatief om organisaties te helpen met adaptieve, wendbare werkplekken waarin de gebruiker centraal staat.

Het ondersteunen van mensen om te groeien in hun rol is een andere fundamentele stap. Werknemers zijn niet langer bereid om hun dagen te slijten in een voor hen niet inspirerende baan. Studies laten zelfs zien dat veel mensen zelfs een lager salaris zouden accepteren als daar meer zinvol werk tegenover staat. AI en automation kan helpen om mensen vrij te maken van saai, repetitief en handmatig werk, zodat zij zich kunnen richten op meer creatieve projecten of klanten.

Misschien nog wel het meest belangrijk, is dat organisaties werkelijk geven om hun mensen en moeite doen om welzijn op het werk te promoten. Luisteren naar en anticiperen op behoeften is dan ook een must. Dat geldt ook voor het gebruik van tools en data om de ervaring van werknemers te verbeteren en hen de vrijheid te geven die ze nodig hebben om gelukkig én productief te zijn in hun werk.

Let op voor de valkuilen!

Behalve de talrijke initiatieven die je als organisatie kunt nemen om werknemers beter te ondersteunen, zijn er ook enkele valkuilen. Zoals het besef dat er geen uniforme oplossing bestaat die overal werkt. Elke organisatie kent een unieke cultuur en zelfs binnen organisaties bestaan verschillende soorten werknemers en behoeften. Het is dan ook van groot belang om in contact te blijven met werknemers en te begrijpen wat zij nu écht willen en nodig hebben. Een voorbeeld is de terugkeer naar kantoor na de pandemie: eis niet dat iedereen terugkeert naar de oude werkplek wanneer de meerderheid van je werknemers juist graag vanuit huis wil blijven werken.

Iets wat ook niet werkt: het digitaal imiteren van ontmoetingen op de fysieke werkplek. Het simpelweg inplannen van meer virtuele meetings om de verbinding te behouden met medewerkers kan zelfs een negatief effect hebben op hun welzijn. In plaats daarvan gaat het juist om slimmer werken, met de juiste tools en asynchroon werken (waar nodig) om te zorgen dat mensen geïnformeerd en geëngageerd blijven, op hun voorwaarden. Dat gezegd, het is ook essentieel dat iedereen dezelfde behandeling krijgt en dezelfde mogelijkheden om te participeren en samen te werken, ongeacht hoe en waar ze willen werken. Daar bovenop, moeten we weg van het meten van prestaties op tijdbasis en juist kijken naar uitkomsten om presenteeism te voorkomen.

Management heeft voorbeeldfunctie

Voor het management is is het belangrijk om het goede voorbeeld te gevend. Wanneer je teamleden zegt dat zij mogen werken waar zij willen, maar je zelf elke dag op kantoor doorbrengt, is de kans groot dat zij dit voorbeeld zullen volgen. Hetzelfde geldt voor flexibel werken en een time-out te nemen om bijvoorbeeld te wandelen. Practice what you preach kan een ontzettend positief effect hebben; op jezelf en je team.

Kortom: The Great Resignation gaat als een golf over de wereld. Maar het hoeft niet rampzalig uit te pakken voor jouw organisatie. Tenminste, met de juiste maatregelen en het vermijden van de hierboven genoemde valkuilen, is het mogelijk om het juiste talent binnen te halen én te behouden. En daarmee je transformatiedoelen voor 2022 te realiseren.

Meer weten over het bouwen aan een adaptieve, wendbare en mensgerichte organisatie? Ontdek het met Fujitsu Work Life Shift – ‘Putting people at the center’.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten