22 June 2022   | 0
Werkplek

De rol van HR en technologie voor ‘bureauloze’ werknemers

De rol van HR en technologie voor ‘bureauloze’ werknemers

Wist je dat 80 procent van alle werknemers wereldwijd geen kantoorbaan heeft? Deze mensen werken in uiteenlopende sectoren, van de gezondheidszorg tot de maakindustrie. Gek genoeg wordt deze groep vaak over het hoofd gezien bij het verbeteren van de ‘employee experience’. Hoe kan dit beter en welke technologieën kunnen daarbij helpen?


Voordat we naar de antwoorden gaan, is het belangrijk om te begrijpen waarom bureauloze werknemers genegeerd worden als het gaat om employee experience. Volgens onderzoek van Human Resource Executive ligt een belangrijke reden in een gevoel van ‘disconnectie’: maar liefst 76 procent van deze belangrijke groep werknemers zegt dat zij niet goed in staat zijn om feedback te geven naar hun hoofdkantoor. Een gebrek aan technologie – of beter gezegd, een gebrek aan toegang daartoe – is een belangrijke factor. Het werk van deze mensen houdt vaak in dat zij voortdurend bezig zijn met andere mensen (bijvoorbeeld in de zorg) of machines (zoals in de industrie). Van hen wordt niet verwacht dat zij boven op hun e-mail zitten, eerder dat zij het dagelijkse proces draaiende houden.

Wat de reden ook is om deze ‘frontlinie’ van medewerkers niet uit te rusten met moderne (communicatie)middelen: bureauloze medewerkers zijn steeds afhankelijker van technologie. Volgens onderzoek van Emergence Capital geeft driekwart van de deskless workforce aan dat zij steeds afhankelijker zijn van technologie om hun werk goed uit te voeren. Direct na het uitbreken van de pandemie werd dat goed zichtbaar, toen hele organisaties van de ene op de andere dag remote moesten gaan werken en zaken als employee wellbeing en virtual collaboration belangrijk werden. Maar waar de echte bureautijgers goed verder konden met oplossingen zoals Microsoft Teams, kreeg het leeuwendeel van de wereldwijde werknemerspopulatie nauwelijks de extra middelen die men nodig had om goed te kunnen werken.

Overbrug de kloof

Door niet te investeren in de deskless workforce missen bedrijven overduidelijk kansen. Tachtig procent van de beslissers in bedrijven gelooft dat het empoweren van deze groep van essentieel belang is voor de bedrijfsstrategie op de lange termijn. Tegelijkertijd staat het welzijn van medewerkers bijna overal bovenaan de bedrijfsagenda. Investeren in technologie die eraan bijdraagt dat zij zich connected voelen leidt tot meer tevredenheid – en tegelijkertijd ook een hogere productiviteit. Uiteindelijk zorgt een betere employee experience ook voor een betere customer experience. Juist de deskless medewerkers, die zich dichtbij klanten bevinden en kritieke taken uitvoeren, dragen hieraan bij.

Hoe kunnen bedrijven deze ervaring verbeteren? Om te beginnen is er de noodzaak om snel, handig en consistent te kunnen communiceren. Of dat nu met collega’s dan wel met bepaalde afdelingen, zoals HR is. Deskless medewerkers hebben doorgaans de tijd niet om uitgebreid heen en weer te e-mailen. Dit is waar technologie kan helpen. Now Mobile bijvoorbeeld, dat te gebruiken is op mobile devices, zorgt voor snelle toegang tot de informatie die zij nodig hebben om hun werk beter te doen. Een ander belangrijk aspect is dat het verbeteren van de employee experience een lerend proces is. Het kunnen contacteren van teams via smartphones alleen is niet voldoende; organisaties moeten begrijpen wat wel en niet werkt – en daarop passend reageren. Dit is waar zij AI kunnen gebruiken, om intuïtief te herkennen welke antwoorden of gedeeltes van een werknemersportaal het vaakst nodig zijn en welke patronen zichtbaar worden zodat HR hierop kan reageren. Daarnaast is het betrekken van werknemers bij het optimaliseren van  processen, systemen en strategieën cruciaal voor bedrijven om de behoeften van haar medewerkers beter te begrijpen en in te vullen.

Op zoek naar effectieve oplossingen

Er is een reële kans dat je tot hier hebt gelezen en jezelf nu afvraagt: ‘Waar beginnen we in hemelsnaam?’ Natuurlijk, het verbeteren van de employee experience is belangrijk. Maar de disconnect is misschien al zo groot dat de kloof nog nauwelijks te overbruggen is. Dit is waar partnerschappen belangrijk zijn. Fujitsu Work Life Shift en ServiceNow helpen je om het proces simpeler te maken, voor zowel managers als werknemers. Met ServiceNow creëren organisaties zogeheten ‘working personas’, gebaseerd op verschillende werkstijlen, waardoor zij effectiever communiceren met hun werknemers en deze beter ondersteunen. Dankzij ServiceNow kunnen werknemers nu op ieder moment van de dag en op ieder apparaat antwoord krijgen op uiteenlopende HR- of IT-gerelateerde vragen via virtuele agents. Zo kunnen werknemers via het platform vragen stellen als ‘Hoeveel vakantiedagen heb ik nog over?’ of ‘Wanneer kan ik een nieuwe laptop bestellen?’ zonder dat zij afhankelijk zijn van kantooruren. En deze handige tools worden ook continu doorontwikkeld. Daardoor garandeert het dat de context en actuele behoeftes van de gebruikers bij het organiseren en uitvoeren van veelvoorkomende werkzaamheden altijd centraal staan. Werknemers werken daardoor efficiënter en zijn gemotiveerder en gelukkiger.

ServiceNow helpt de employee experience te verbeteren door de mogelijkheid flexibel overal te kunnen werken, op elk moment en op ieder device. Fujitsu, die deze technologie zelf ook gebruikt om de employee experience te verhogen, helpt zo de meest effectieve oplossingen en benaderingen te identificeren, die de ervaring brengen die zowel werknemers als klanten zo hard nodig hebben.

Meer weten? Kijk verder op Fujitsu Work Life Shift op en laten we samen ontdekken hoe we de ervaring van werknemers verbeteren om de frontlinie van je organisatie te versterken. En voor meer informatie over ServiceNow kijk op www.fujitsu.com/nl/servicenow.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten