14 June 2018   | 0
Algemeen

Succes in het digitale tijdperk: investeer in innovatiekracht

Succes in het digitale tijdperk: investeer in innovatiekracht

De ‘geheime’ ingrediënten voor digitaal succes? Een lerende economie en Co-creatie staan centraal tijdens de VIP sessie op de Fujitsu World Tour.

Deelnemers aan de VIP-sessie op de Fujitsu World Tour 2018 in Maarssen op 11 juni j.l. kregen een stoomcursus macro-economie in het digitale tijdperk. Wat zijn de veroorzakers van groei? Speciaal afgereisd uit Tokyo voor deze dag was Dr. Martin Schulz, als econoom verbonden aan het Fujitsu Research Institute. Tijdens de sessie werd hij bijgestaan door Marco Gianotten, Managing Director van Giarte, die zijn inzichten vertaalde naar micro-economie. Oftewel, wat moeten verantwoordelijke managers zoals CDO’s en CIO’s nu doen om succesvol te zijn in de snel veranderende economie, waarin disruptieve ontwikkelingen als Blockchain, Artificial Intelligence en Internet of Things als paddenstoelen uit de grond schieten?

Co-creatie en de lerende economie

Co-creatie is het allereerste ‘geheim’. Met trends als de interneteconomie, de platformeconomie en alle bijkomende nieuwe technologieën en business modellen is de wereld zo complex geworden dat geen enkel bedrijf nog alleen succes kan boeken. Maar ook mensen moeten leren van technologie. En dat is het tweede ‘geheim’. In een land als Japan heeft men hier veel ervaring mee, als meest vergrijsde economie ter wereld. Mensen moeten hier veel langer inzetbaar blijven dan ooit tevoren. “We hebben een digital learning economy nodig”, aldus Dr. Schulz.

Een probleem waar ook veel Nederlandse organisaties tegenaan lopen is dat zij vaak geen idee hebben over hoe zij waarde kunnen creëren in het digitale tijdperk. Vaak wordt nog gedacht dat operational excellence een goede strategie is, maar nu vormt dit hooguit de basis. Gianotten: “Operational excellence is een hygiënefactor geworden voor andere strategieën rondom bijvoorbeeld customer intimacy en product leadership.” De boodschap: natuurlijk moeten organisaties investeren in hun digitale backbone, maar daar moet het niet stoppen. Er is een tweede strategie nodig, rondom digitale investeringen. Bedrijven moeten durf tonen om te experimenteren. Bij voorkeur in co-creatie verbanden, want tijd is geld en met de innovatiekracht van anderen hoeven organisaties niet iedere keer het wiel zelf uit te vinden.

Maak een cultuuromslag

Een voorbeeld van een sector waar digitale disruptie hard toeslaat, is de financiële sector. Vooral in Azië nemen e-commerce bedrijven zoals Alipay de rol van bankier meer en meer over. De innovatiekracht is zo groot, maar gemakkelijk is het allerminst. Gianotten maakt de vergelijking van een boer die in plaats van een kudde koeien nu een groep katten bij elkaar moet houden: het vergt een andere vorm van leiderschap. “De sleutel naar succes is het loslaten en het tonen van vertrouwen in de mensen met wie je werkt.”

Minimal Loveable Product (MLP)

In een ‘fail fast, learn fast’-cultuur rondom innovatie start een bedrijf idealiter met een Proof of Concept (PoC) om de technische werking van een product of dienst aan te tonen. Het is echter nog geen concrete dienst of tastbaar product voor klanten. Om die tweede stap te verkennen, kiezen steeds meer organisaties voor het ontwikkelen van een Minimal Viable Product (MVP). Maar ook bij een MVP geldt ‘feasibility first’. De vraag of de klant het product ook echt wil hebben, is nog steeds ondergeschikt aan de technische haalbaarheid. Om die laatste essentiële stap te zetten en omdat gebruikerservaring centraal moet staan bij digitale transformatie, spreken we liever over een Minimal Lovable Product (MLP). Met een MLP adresseer je het hogere niveau van ontwerpen: functioneel design maakt plaats voor emotioneel design. Dit laatste is belangrijk omdat een product of dienst ‘fans’ moet zien te krijgen. Technische specificaties en eigenschappen zijn goed voor de ratio, maar we worden pas een fan als ons hart wordt gewonnen.

Tesla is technisch gezien een slimme combinatie van een rijdende iPad, een flinke reeks sensoren en artificiële intelligentie. Maar de echte ‘killerapp’ is de emotionele band die klanten met hun Tesla ervaren. Bij productontwikkelaars moet daarom de ambitie om klanten emotioneel te raken centraal staan. Onder meer in hackatons kan het er chaotisch aan toegaan, maar het levert creativiteit op en dit is precies wat bedrijven nodig hebben. “Er zijn prachtige innovaties, maar het levert alleen resultaat op in organisaties die op een nieuwe manier leren denken”, aldus Dr. Schulz. “En dat is dat leren en experimenteren fun is. Dit is wat wij bedoelen met de lerende economie. Vergeet even de war for talent, maar geef je mensen een nieuw doel, experimenteer en laat je verrassen waar je uitkomt!”

 

Met dank aan onze gastheren van de VIP sessie, Dr. Martin Schulz en Marco Gianotten (Giarte).

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten