11 November 2014   | 0
Werkplek

Werkplek mist vaak nog de ‘human touch’

Werkplek mist vaak nog de ‘human touch’

De veranderende werkomgeving zorgt ervoor dat mensen anders gaan werken en zelfs denken. Hoe moet een organisatie hiermee omgaan?

“Is the human touch out of touch?” Dit was de centrale vraag tijdens een discussie die Fujitsu UK & Ireland organiseerde in het eigen hoofdkantoor in Londen. Met als gastsprekers een innovatiestrateeg (Paul Papadimitriou) en een neurowetenschapper (Barones Susan Greenfield) werd ingegaan op de snel veranderende werkomgeving en de invloed die deze heeft op hoe wij ons werk doen. Technologische veranderingen gaan snel en zijn ingrijpend. ‘Human centric’ innovatie is hier belangrijk.

De medewerker verandert

Van 4 miljoen mensen online in 1995 naar 5 miljard in 2020: de invloed van technologie is enorm. Mobile heeft connectiviteit wereldwijd verdubbeld, van 1,5 miljard online PC’s naar 3 miljard online smartphones. Het gaat echter niet alleen om getallen. Greenfield heeft het over een veranderende werkomgeving, waarin werk, privé en entertainment voortdurend concurreren voor de aandacht van de medewerker. Zij stelt dat dit de manier waarop zij zich gedragen en zelfs denken, wezenlijk verandert. Bedrijven moeten daarom hun medewerker begrijpen maar ook ondersteunen door technologie, leiderschap en training.

De (technologische) wereld van vandaag kent duizenden manieren om je aandacht te trekken: van een urgente e-mail (‘Spoed!’) en een nieuws-alert tot de laatste ‘viral’ video op Facebook. Enerzijds is dat zakelijk gezien ideaal. Snel reageren op veranderende omstandigheden is eenvoudiger dan ooit. Anderzijds is er de vraag of medewerkers nog wel de ruimte hebben om diep en grondig denkwerk te verrichten, iets dat immers ook af en toe moet gebeuren. Volgens Papadimitriou is een groot deel van het antwoord te vinden op de werkplek.

Ruimte voor nadenken en ontmoeten

Beide gastsprekers stellen dat organisaties medewerkers zowel fysiek als virtueel de ruimte moeten bieden om te reflecteren en zaken door te denken. Maar ook is het belangrijk dat zij ruimte creëren om te ontmoeten, converseren, samenwerken en discussiëren. Oftewel, het ‘enablen’ van menselijke interactie. Beide zaken ontbreken nu vaak nog op de werkplek en dit betekent dat er veranderingen nodig zijn. In technologie, management en ondersteuning. Dit moet ervoor zorgen dat de ‘technology-empowered workplace’ zijn ‘human touch’ behoudt.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten