19 April 2021   | 0
Werkplek

‘Starbucks-beleving’ op kantoor

‘Starbucks-beleving’ op kantoor

Moderne technologie én de noodzaak deze maximaal te benutten heeft het afgelopen jaar tot een ‘shift’ op de werkvloer geleid. Thuiswerken is inmiddels de standaard en het kantoor is straks meer een ontmoetingsplek. Hoe dit eruit zal zien, kwam in een webinar van Fujitsu, Microsoft en Citrix aan bod.


Naast de impact op het dagelijkse leven heeft de pandemie gezorgd voor een verandering in de manier van werken. Zaken die eerst ondenkbaar waren, zoals veelvuldig op afstand werken, zijn inmiddels heel gewoon geworden. Zeker is in elk geval dat ook straks, wanneer we weer terug naar het ‘gewone leven’ gaan, het kantoor niet meer hetzelfde zal zijn. Maar hoe dan wel? Dit was onderwerp van gesprek tijdens de webinar “Van kantoor naar ontmoetingsplek” op 16 april, georganiseerd door Fujitsu, Microsoft en Citrix.

In de webinar kwamen verschillende zaken aan de orde. Zoals ontwikkelingen omtrent het werken op afstand, maar ook het realiseren van een optimale werkplek(beleving). Een extra uitdaging bij de laatstgenoemde is om niet in te leveren op het vlak van beveiliging. En ook de bedrijfscultuur ‘nieuwe stijl’ dient aan te sluiten bij de nieuwe werkprocessen van het op afstand (samen)werken.

Borderless office
De webinar werd namens Fujitsu verzorgd door Ivar Fennema (Lead Enterprise Architect) die inging op FUJITSU Work Life Shift. Namens Microsoft verzorgde Jan van der Elst (Windows Virtual Desktop Lead) een presentatie en Citrix werd vertegenwoordigd door Niek Boevink (Senior Pre-Sales Engineer). ‘Borderless office’ werd door alle drie de sprekers benoemd en omarmd. Wat dit inhoudt is het overal en op ieder moment kunnen werken.

In de visie van Fujitsu hoort daar ook het effectief ondersteunen van gebruikers bij en het productief kunnen samenwerken. Ondersteuning bij het werken op afstand is bij software gerelateerde incidenten meestal niet zo’n probleem. Lastiger is het bij het helpen van nieuwe medewerkers, die hun weg nog moeten vinden. “Daarom hebben we bij Fujitsu ingrijpende aanpassingen gedaan in ons ondersteuningsmodel”, vertelde Fennema. “We hebben gekeken naar wat er nodig is om medewerkers op weg te helpen. Dat doen wij onder meer met ingeplande afspraken op kantoor, vending machines voor het uitleveren van apparatuur en huisbezoeken voor het installeren en repareren van apparaten als dat nodig is.”

Optimaal presteren begint bij het centraal stellen van de werknemers. Tegelijkertijd moet het management hybride werken uitdragen en hiervoor de juiste omstandigheden creëren.

Starbucks-beleving
Ondertussen verandert het kantoor ook. Van pure werkplek transformeert deze steeds meer naar een ‘Starbucks-beleving’: een plek om te ontmoeten, samen te werken en creatief te zijn. Om deze activiteiten ondersteunen, maar ook de medewerkers die gewoon een plek nodig hebben om rustig te werken of onderweg zijn naar hun volgende afspraak, is een divers palet van diensten nodig. Maar ook een cultuurverandering. Fennema: “Optimaal presteren begint bij het centraal stellen van de werknemers. Tegelijkertijd moet het management hybride werken uitdragen en hiervoor de juiste omstandigheden creëren.”

Als partner van Fujitsu zorgt Microsoft ervoor dat de basistechnologie aanwezig is om de hybride werkplek in te richten. Het bedrijf ziet een verschuiving naar ‘rich mobile devices’: mobiele apparaten met een volledige werkplek, inclusief Windows, Office 365 (waaronder Teams) en een goede beveiliging. Maar daar begint de werkplek pas. Veel organisaties gebruiken specifieke bedrijfsapplicaties die een belangrijke rol spelen in hun processen. Met Windows Virtual Desktop, dat draait op Azure, kunnen zij toch transitie maken naar een moderne werkomgeving in de cloud met moderne applicaties. Hun legacy applicaties kunnen zij daarin meenemen.

Moderne look & feel
Citrix voegt nog een extra laag toe aan Windows Virtual Desktop. Dit doet het door één uniforme plek te realiseren voor alle gebruikers met een maximale flexibiliteit. Gebruikers kunnen daarbij blijven werken op hun eigen privé-apparaten als zij dat willen en hebben dan nog steeds een veilige werkomgeving. Enterprise applicaties kunnen zij hierin gewoon benaderen. Aan de ‘achterkant’ is dit nog altijd dezelfde applicatie, maar aan de voorkant met een moderne look & feel en een groter gebruiksgemak. In de Citrix Workspace komt het allemaal samen in een ‘Facebook-achtige’ omgeving, waarin gebruikers allerlei acties kunnen uitvoeren. Van het accorderen van een declaratie tot het opstarten van applicaties en het zoeken van bestanden.

Onder de noemer FUJITSU Work Life Shift brengt Fujitsu oplossingen als die van Citrix en Microsoft samen. Fennema: “Wij helpen onze klanten technologie optimaal in te zetten. Onze kracht zit in de combinatie van een werkplek die gericht is op technologie, de juiste ondersteuning en de organisatie zelf. Want uiteindelijk is er maar één doel: het optimaal faciliteren van de medewerkers.”

Meer weten over FUJITSU Work Life Shift? Kijk dan hier verder: www.fujitsu.com/nl/worklifeshift.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten