04 March 2021   | 0
Werkplek

FUJITSU Work Life Shift helpt uw organisatie weerbaar te maken

FUJITSU Work Life Shift helpt uw organisatie weerbaar te maken

Veel organisaties bereiden zich nu voor op de fase na de pandemie met nieuwe manieren van leven en werken. Tijdens de Re-imagine ontbijtsessie over Work Life Shift werd duidelijk hoe Fujitsu hiermee omgaat en klanten helpt hun productiviteit en veerkracht te vergroten.


De sessie over op 3 maart j.l. maakt deel uit van een serie van vier Re-imagine online sessies waarin deelnemers binnen 30 minuten bijgepraat worden over Fujitsu-innovaties. De presentatie over FUJITSU Work Life Shift werd verzorgd door Sara Palma, Head of Workplace Western-Europe voor Fujitsu, en is tevens terug te kijken in een 21-minuten durende recording.

Aanpassingsvermogen
Hoe belangrijk het is om aan te passen aan veranderende omstandigheden illustreerde Palma aan de hand van een observatie van Charles Darwin. De grondlegger van de evolutietheorie zag ooit hoe motten tijdelijk van kleur veranderden om roofdieren te kunnen ontwijken. “Stel dat we allemaal zo konden zijn?”, stelde Palma. “Wat als uw workforce vorig jaar, vlak na het ingaan van de eerste lockdown, direct en vlekkeloos vanuit huis kon werken? En stelt u zich eens voor dat onze organisaties zich in dagen of weken konden aanpassen aan de nieuwe situatie, in plaats van in maanden.”

Minder naar kantoor
Palma vervolgde de sessie met een overzicht van belangrijke trends. Want wat is de toekomst van ‘werk’? In de toekomst zal tussen de veertig en zeventig procent van de werknemers niet langer primair vanuit een kantoor werken. Ook zal de flexibilisering van werk doorzetten, evenals het automatiseren van taken. Meer dan de helft van alle medewerkers heeft nieuwe vaardigheden nodig om productief te blijven. Het werken zal in de toekomst bovendien vooral vanuit agile teams gebeuren, die samengesteld zijn om bepaalde doelen te bereiken. Maatschappelijke relevantie en duurzaamheid worden hierbij belangrijkste drijfveren.

Workforce empowerment
Deze trends zijn niet nieuw, maar de pandemie heeft ze wel in een stroomversnelling gebracht. De sleutel om als organisatie hier snel op te reageren ligt voor een groot deel bij de werknemers. De empowerment van de workforce met de juiste tools en beste support is het uitgangspunt van FUJITSU Work Life Shift.

Fujitsu’s visie stoelt op de drie pilaren:

  • smart working: het uitrusten van de workforce met gebruiksvriendelijke tooling waarmee zij hun productiviteit verhogen
  • borderless office: het inregelen van proactieve en zeer geautomatiseerde support, met als doel incidenten bij voorkeur al op te lossen voordat deze überhaupt optreden
  • culture change: voornamelijk op de fysieke en mentale weerbaarheid van de workforce.

Meer automatisering
Waar het gaat om ondersteuning neemt het gebruik van virtual agents in de eerste lijn van de supportdesk toe. Als voorbeeld noemt Palma het Britse ministerie van Defensie, waar zestig procent van de interacties van de supportdesk autonoom wordt opgepakt door ‘bots’ en geautomatiseerd wordt afgehandeld. Fujitsu kijkt ook naar de manier waarop support teams zijn georganiseerd, met een tweede lijn van menselijke agenten die lastigere vragen oppakt en het veelvuldig toepassen van data analytics om steeds verder te verbeteren.

Met de Digital Service Cockpit heeft Fujitsu een dienst waarmee het organisaties helpt mee te groeien met de veranderende wereld. Zo groeit bijvoorbeeld de ondersteuning van de workforce van reactief naar proactief en zelfs voorspellend met toepassing van AI.

Tevreden medewerkers, tevreden klanten
De invloed die de medewerkers hebben op een adaptieve organisatie mag niet worden onderschat. Experience Level Agreements (XLA’s) meten het succes van een flexibele en weerbare workforce. “Gelukkigere medewerkers zorgen voor tevreden klanten en meer winst,” aldus Palma. “Stel ze daarom in staat om te kunnen floreren qua productiviteit en creativiteit.” Als voorbeeld lichtte zij Robeco uit. De financiële dienstverlener wilde medewerkers in staat stellen overal en altijd te werken, binnen en buiten het kantoor en met een uniforme gebruikerservaring. Dit heeft geleid tot meer gebruikerstevredenheid, meer productiviteit en ook tot de totstandkoming van innovatieve nieuwe producten.

Gelukkigere medewerkers zorgen voor tevreden klanten en meer winst

Nu als gevolg van Covid-19 veel meer mensen met een ‘kantoorbaan’ thuis werken, is het risico levensgroot dat de werk-privébalans verstoord raakt. Vragen als: “Hoe zorgt u ervoor dat mensen niet voortdurend aan het werk zijn, toch nog even die ene mail beantwoorden of een nieuw bericht opstellen? Met andere woorden, hoe kunt u mensen beschermen tegen te veel werken?” Hier helpen we onze medewerkers en klanten ook mee, rekening houdend met de digitale vaardigheid binnen een organisatie en de voorkeuren die verschillende generaties hebben.

Het kantoor verandert mee
Overigens wil dit alles nog niet zeggen dat mensen in de toekomst niet meer naar kantoor gaan. “Dit zal nog steeds gebeuren, maar om andere redenen. Bijvoorbeeld voor ideation of co-creatie met andere leden uit het team. Kantoren zullen zich op dit veranderende gebruik moeten aanpassen.” Palma noemt onder meer het toepassen van ‘hot’ desks, slimme kluisjes en een Connect IT Bar waar mensen hun eigen trainingssessie vooraf kunnen boeken voor uitleg over specifieke technologie. “Bijvoorbeeld om binnen 30 minuten te leren hoe u meer uit Microsoft Teams haalt.”

Re-imagine

Er staan nog twee Fujitsu Re-imagine ontbijtsessies gepland: op 24 maart praten we u bij over Co-creatie en op 21 april gaat het over Cloud optimalisatie. Reserveer hier uw plek of bekijk ook de recording terug van de eerste sessie over Computing power.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten