05 December 2019   | 0
Werkplek

De werkplek van morgen: intuïtiever en leuker

De werkplek van morgen: intuïtiever en leuker

Door technologie te ontwerpen rondom de gebruiker, creëren we de werkplek van de toekomst. Hoe dit werkt? Wij geven alvast een inkijkje in de ‘human-centric’ werkplek.

Er wordt veel gezegd en geschreven over de werkplek van de toekomst. Door technologische innovatie ligt de focus vaak op de hierbij gebruikte devices. Deels terecht, omdat deze helpen altijd en overal te kunnen werken, maar door te weinig op de gebruiker zelf te letten blijft veel potentieel onbenut. Want ongeacht leeftijd, geslacht of achtergrond, is elke medewerker een uniek individu. Een persoon die je wil voorzien met de juiste gereedschappen om zijn of haar werk te doen en vooral ook: die hen helpen te werken op de manier waarop zij willen werken.

De realiteit is dat het niet langer voldoende is dat devices het simpelweg ‘doen’ en up-to-date zijn. De echte waarde schuilt in het leveren van connected diensten die mensen empoweren en motiveren door te begrijpen wat hun behoeften zijn en hoe deze op het juiste moment ingevuld kunnen worden. Fujitsu-onderzoek toont dit ook aan: mensen voelen zich vaak minder productief, ondanks dat zij de beschikking hebben over meer devices.

Hoe moet het dan wel?

Stel je voor een dag in de toekomst. Om 6.00 uur gaat de wekker. Anna, je digitale assistent, vertelt je dat je bent uitgenodigd om te spreken op een internationaal congres. Je vlucht heeft ze al geboekt en je vraagt haar om je laatste vijf presentaties voor je op te zoeken. Met je biometrische ID-gegevens kom je snel door de douane op het vliegveld, maar eenmaal in het vliegtuig bedenk je: mijn tablet ligt nog thuis! Maar door je digitale ID te scannen op het scherm voor je, kun je toch aan je presentatie werken en deze delen met de organisatie van het congres. Op het vliegveld word je opgewacht door een taxi, die al weet naar welke muziek je graag luistert. Tijdens de rit naar het congrescentrum zie je op het scherm in de taxi de meest actuele informatie over je congres. Ondertussen levert een drone je bagage af bij het hotel. Dit belooft een goede zakentrip te worden! Geinspireerd? Bekijk een ander voorbeeld van een dag in de toekomst in onze infographic.

De werkplek: meer dan een plek

Zoals je al ziet, het gaat er in de toekomst behoorlijk anders aan toe. Het belangrijkste om te realiseren over de werkplek is dat deze niet beperkt blijft tot plekken. We bewegen van fysieke kantoren naar virtuele ruimten op de locaties waar zij nodig zijn. Iedereen heeft een persoonlijke assistent, waardoor de noodzaak voor een persoonlijke device verdwijnt. In plaats daarvan gebruik je overal je digitale ID om informatie te benaderen via uiteenlopende objecten en apparaten.

Door AI wordt het mogelijk om deze informatie te benaderen via een dialoog, met vragen die we kunnen stellen in menselijke taal. De presentatie van de informatie is ook een stuk intuïtiever dan we nu gewend zijn. Naast beelden en geluiden moeten we straks niet gek opkijken als technologie ook temperaturen, texturen en zelfs geuren simuleert. Dit komt allemaal bij elkaar in een omgeving voor werk – maar ook vrije tijd en ontspanning – die heel anders is dan de technologische omgeving die wij nu ervaren.

Hoe helpt dit ons?

Onze beslissingen worden niet alleen beïnvloed door hoe wij denken, maar ook door hoe wij voelen. De komende jaren zal technologie verschijnen die zich meer richt op comfort van de gebruiker. Het gaat dan om intuïtieve, contextuele technologie die gebouwd is rondom wie wij zijn en wat wij doen. Deze technologie maakt het ons mogelijk om real-time met informatie te werken, de wereld om ons heen te begrijpen en hoe deze verandert. En niet te vergeten: ons in staat stellen om onze menselijke creativiteit te gebruiken, zonder belemmeringen van omslachtige processen.

Om hier te komen, is er een aanzienlijke technologische ontwikkeling nodig. Een van de onderwerpen is het opbouwen van een contextuele omgeving voor de individuele gebruiker. Het verbeteren van identity & access management, met de juiste security-maatregelen, is hierbij cruciaal. De gebruikte technologie moet te allen tijden weten wie elke gebruiker is in ieder systeem, in elke situatie: of het nu een aankoop is, een verstuurd bericht of het bestellen van een taxi. Maar ook connectiviteit is een vereiste: 5G zal nodig zijn om aan de enorme eisen op het gebied van bandbreedte te voldoen. En dan is er nog de verdere ontwikkeling van AI en machine learning.

Kijk naar de ervaring

Tot zover de technologische vereisten. Want om de werkplek van de toekomst te verwezenlijken, moeten we de mens centraal stellen. Wanneer digitale transformatie faalt, komt dat vaak niet door slechte technologie, maar door te weinig aandacht voor de user experience. Mensen en hun creativiteit zijn misschien wel de belangrijkste ‘asset’ van elke organisatie. Dat is waarom we technologie moeten blijven ontwerpen rondom de behoeften van deze mensen.

Meer weten over Fujitsu en de werkplek van de toekomst? Neem een kijkje op onze website Strategic Workforce Transformation of download de Blueprint for Digital Transformation (Engels).

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten