03 July 2015   | 0
Werkplek

Conducteur ruilt maatwerk in voor gewone smartphone

Conducteur ruilt maatwerk in voor gewone smartphone

Vervoersbedrijf Arriva rust personeel in treinen en op perrons uit met een reisinformatie- en ticketuitgavesysteem op een smartphone.

Het is treinenweek bij Fujitsu ICT Nieuws. Eerder deze week schreven we al hoe software een treinstel volledig assembleert in 3D en een productielijn efficiënt inricht. Maar nu gaat het over de uiteindelijke treinreis. Met vervoersbedrijf Arriva implementeert Fujitsu UK & Ireland in Groot-Brittannië het eerste ticketsysteem in de spoorwereld dat gebruik maakt van smartphones. Medewerkers in treinen en op stations worden vanaf maart volgend jaar uitgerust met het systeem STARmobile. Hiermee kunnen zij snel reisinformatie geven en tickets verkopen aan reizigers, die hierdoor een betere klantervaring krijgen.

Nieuwe oplossing

Het uitrusten van 648 ‘standaard’ Samsung Galaxy S5 smartphones (gekozen vanwege hun lange accuduur) is de meest recente stap in Arriva’s beleid om klanten meer te laten profiteren van technologische innovaties. Net als veel andere vervoersbedrijven vertrouwde Arriva lange tijd op specialistische en relatief dure maatwerksystemen. Toenemende passagiersaantallen noopten het bedrijf tot de keuze voor een nieuwe oplossing die volgens het bedrijf gaat helpen de “spoorervaring voor medewerkers en reizigers te transformeren.”

STARmobile is een intuïtieve mobiele applicatie waarmee medewerkers van Arriva altijd de beschikking hebben over actuele reisinformatie, of dat nu in de trein is of op het perron. Zij kunnen vragen van reizigers sneller beantwoorden en hen beter helpen hun reis te plannen. Het systeem is uitgerust met extra opties waarmee klanten direct de juiste tickets kunnen kopen, inclusief ‘smart ticketing’ waarmee zij hun reis per spoor én lokale busdiensten van deur tot deur plannen en betalen.  Door een modulaire aanpak en het gebruik van standaard smartphones in plaats van maatwerksystemen is Arriva in staat operationele kosten significant te verminderen.

Mobiele revolutie

Vervoer en logistiek zijn strategische sectoren voor Fujitsu. Ruim dertig jaar ontwikkelt, bouwt en beheert Fujitsu IT-systemen en -diensten waarmee het wereldwijd tal van vervoersbedrijven ondersteunt. Mobiele technologie wordt steeds belangrijker, doordat deze de manier waarop mensen met elkaar communiceren, werken en reizen verandert. De samenwerking met Arriva in Groot-Brittannië laat dit ook zien, evenals de grote waarde van op smartphone gebaseerde oplossingen.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten