16 July 2020   | 0
Algemeen

Ambassadeurs zijn een must voor de adoptie

Ambassadeurs zijn een must voor de adoptie

Inmiddels heb ik al diverse implementaties van Microsoft 365 en nieuwe manieren van werken begeleid en bij elke implementatie zie ik weer terug hoe goed een ambassadeursnetwerk bijdraagt om de Return of Investment te realiseren.

Opeens thuis

Net als veel organisaties had één van onze klanten in maart te maken medewerkers die thuis gingen werken. Hoe facilteer je dan effectief samenwerken en slim communiceren op afstand? Even bij elkaar thuis met behulp van een Whiteboard brainstomen zat er niet in. Deze organisatie had sowieso de uitrol van MS 365 op het programma staan en heeft toen besloten om Teams prioriteit te geven. Samen kunnen werken, brainstormen, planning maken, allemaal thema’s die nu ‘hot’ zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat dit echt aanslaat bij de mensen? Het ligt vaak in de gedetailleerde zaken, hoe werken mensen nu? Waar lopen zij tegen aan? Zien zij de meerwaarde van Teams? Om al dit soort zaken te toetsen vormen ambassadeurs een rijke schat aan informatie!

Verandering

Ambassadeurs zijn voor mij de mensen die positief kritisch zijn ten opzichte van veranderingen, ze zijn betrokken bij de organisatie, voeren met passie hun werk uit en zien dé mogelijkheden om de verandering die je brengt goed te laten landen bij hun collega’s. En niet onbelangrijk, ze willen de verandering ook graag uitdragen.

Het vinden van ambassadeurs

Het vinden van deze doelgroep is goed te doen, leg je oor te luister, ga het gesprek aan en bouw vooral aan je netwerk. Om een goede vertegenwoordiging te hebben van ambassadeurs, netwerk ik door de gehele organisatie, alle lagen en alle afdelingen probeer ik te betrekken. Vaak begin ik een gesprek door te vragen of mensen zich bewust zijn van het nut en de noodzaak van Teams. Maar ook in welke mate ze dit gaan gebruiken en wat het voor hen zal opleveren. Bij (positief) kritische en enthousiaste antwoorden nodig ik de persoon uit voor klankborden. Dit vinden ambassadeurs leuk, het geeft hen namelijk ook de mogelijkheid om eigen inbreng te geven waarvan zij ook weten dat dit aanslaat bij hun collega’s.

De waarde van Teams

En voordat je het weet heb je een heel netwerk van ambassadeurs die je wel moet blijven voeden. Teams werkt hiervoor super. Dus speel in op hun behoeften, faciliteer sessies om kennis met elkaar te delen, zorg dat zij zelfredzaam worden, dan zijn de consultants overbodig geworden.

Meer weten?

Bekijk de vlog over Adoptie en Change management van onze marketing collega Anouk Deneer of kijk voor meer informatie op www.fujitsu.com/nl/microsoft. Liever rechtstreeks contact? Graag! Schroom niet en stuur me een persoonlijk berichtje (henriette.schwarz@fujitsu.com)!

Auteur: Henriëtte Schwarz, Consultant bij Fujitsu www.linkedin.com/in/henrietteschwarz

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten