11 November 2020   | 0
ServiceNow

Stel technologie in dienst van mensen

Stel technologie in dienst van mensen

Fujitsu’s keuze voor micro-enterprises maakt deel uit van onze visie voor Human Centric Innovation. Zoals de naam al aangeeft, onderkennen wij hiermee dat het de mens is die transformatie realiseert. IT is mensenwerk. Voor mensen, door mensen.

Re-imagine

Samen met onze klanten geven wij de nieuwe toekomst vorm. Dat is wat wij bedoelen met ‘Re-imagine’. In mijn vorige ‘Re-imagine’ blog ging ik in op hoe de Covid-19 pandemie de digitale transformatie bij organisaties in een stroomversnelling heeft gebracht. Ook bij onze eigen organisatie. Ik vertelde hoe wij aan de hand van micro-enterprises, kleine zelfstandig units vergelijkbaar met startup’s, onszelf opnieuw aan het uitvinden zijn. Doel van deze micro-enterprises is het sneller kunnen brengen van innovaties voor onze klanten. Graag stel ik in deze tweede blog de micro-enterprise ServiceNow aan je voor.

Digitale transformatie slaagt naar mijn mening alleen als technologie in dienst staat van de mensen. Er zijn drie trends die dit onderstrepen: gebruiksgemak, kracht van data en transformeren van je businessmodel. Hieronder zal ik per trend ingaan wat ik daarmee bedoel.

1. Gebruiksgemak

Thuis opgedane ervaring met nieuwe technologie wordt op eenvoudige wijze ingebracht in de werkomgeving en stimuleert innovatie. De focus van enterprise software verschuift van technologie naar gebruiksvriendelijkheid. Een mobiele telefoon, auto en tv functioneren voor ons als ‘commodity’; ze behoren het immers altijd te doen. Dat is met enterprise software niet anders: om doorstroming van werkvoorraden te garanderen, dient dit ook gewoon als commodity te functioneren. En de bediening moet zo intuïtief mogelijk zijn. Dus als je op de juiste knop drukt, moet die het gewoon doen.

2. Kracht van data

Digitale platformen gaan dwars door traditionele organisatiestructuren silo’s (domeinen) en beleid heen. De datavolumes die deze platformen opslaan, groeien enerzijds exponentieel en bieden anderzijds veel meer inzicht. Dit inzicht kan niet alleen gebruikt worden voor betere besluitvorming, maar ook om processen te verbeteren. Dankzij “process mining” worden processen continu geanalyseerd aan de hand van algoritmes. En raken silo’s overbodig en ongewenst. Wat ik daarmee bedoel: binnen silo’s organiseren mensen zich verticaal en opereren dus binnen hun vakgebied of andere gelijksoortige omgeving. Terwijl samenwerking vaak over afdelingen heen (horizontaal) moet plaatsvinden. Door het afbreken van silo’s en meer te denken vanuit de klant om het gewenste resultaat te behalen, worden organisaties effectiever en efficiënter.

3. Transformeren van je businessmodel

Dankzij low-code/no-code-platforms zijn medewerkers met beperkte of zelfs helemaal geen programmeervaardigheden in staat om workflow-gebaseerde apps te bouwen voor hun dagelijkse taken. Dit kan al jaren, maar de adoptie van deze platforms neemt een vlucht als reactie op Covid-19. De noodzaak ontstaat namelijk voor bedrijven om na te denken over hoe zij van waarde blijven voor hun klanten. De digitale transformatie krijgt echt een vlucht door Covid-19. Nu de waardeketen volledig digitaal verloopt en zelfstandig veel gemakkelijker te realiseren is, moeten bedrijven nadenken over hun businessmodel en toegevoegde waarde. Reden te meer voor IT om zich te bewijzen als profit-center en de tijd van cost-center achter zich te laten.

Nu de waardeketen volledig digitaal verloopt, moeten bedrijven nadenken over hun businessmodel en toegevoegde waarde.

ServiceNow en SOSA

Om de transformatie van cost-center naar profit-center te ondersteunen biedt de micro-enterprise ServiceNow onder leiding van Marc Kuijpers sinds dit jaar het SOSA-portfolio. SOSA staat voor Simplificeren, Organiseren, Standaardiseren en Automatiseren en omvat een gestandaardiseerde inrichting op het ServiceNow platform en daarop aansluitende optionele componenten, trainingen, certificering en een vijftal business simulaties. In SOSA zijn ervaring, expertise en visie gebundeld, samen met marktleidende partners. Met dit portfolio helpen wij IT organisaties relevant te blijven door een slimmere manier van werken te adopteren en te sturen op klantwaarde. Zo wordt ook IT-dienstverlening steeds meer Human Centric.

Praktijk- en klantvoorbeeld

Een mooi voorbeeld is onze samenwerking met een bedrijf dat al sinds het einde van de negentiende eeuw actief is in de Rotterdamse haven. Om relevant te blijven, hebben zij ons gevraagd hen te helpen bij het moderniseren van hun IT-operatie om sneller in te kunnen spelen op veranderingen. Daarnaast ontbrak het hen aan de juiste informatie om beslissingen te nemen. Als oplossing hebben wij samen met hen aan de hand van ServiceNow een centraal platform ingevoerd dat de dienstverlening wereldwijd stroomlijnt en verbetert. Data wordt op een enkele plaats in het platform vastgelegd en onderhouden, en is daar vandaan beschikbaar voor alle andere applicaties op het platform. ServiceNow is als spin in het web om data uit te wisselen met en tussen andere systemen. Ook hebben we deze klant geleerd hoe ze hier op de meest effectieve manier mee kunnen omgaan. Dat hoort er immers ook bij. Het zijn de mensen die er een succes van maken!

In mijn volgende blog stel ik graag de micro-enterprise Multi-Cloud aan jou voor. Hoe zorg je voor overzicht als je gebruik maakt van verschillende platformen als Amazon (AWS), Microsoft Azure en Google Cloud?

Graag tot mijn volgende Re-imagine blog!

Bas de Reus

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten