27 May 2021   | 0
ServiceNow

Fujitsu brengt IT en OT samen met ServiceNow

Fujitsu brengt IT en OT samen met ServiceNow

IT en OT groeien steeds verder naar elkaar toe. Door operationele systemen te verbinden met IT-netwerken is het beheer eenvoudiger geworden en is het beter mogelijk processen te automatiseren. Maar de convergentie van deze twee werelden brengt ook risico’s met zich mee.

Immers, OT-systemen fungeerden in het verleden altijd geïsoleerd van de buitenwereld, maar zijn nu verbonden met verschillende computers binnen het bedrijfsnetwerk en vaak ook met het internet. Marc Kuijpers, die binnen Fujitsu Nederland de micro-enterprise voor ServiceNow leidt, verzorgde een talk over deze nieuwe situatie in een Re-imagine ontbijtsessie op woensdag 26 mei.

Meer aanvallen op industrie
In zijn sessie liet Kuijpers een videoverslag zien van de effecten van een ransomware-aanval op de systemen van een Noors Aluminiumbedrijf, Norsk Hydro. Het bedrijf met 170 sites overal ter wereld en 30.000 medewerkers moest gedwongen volledig overschakelen op papierwerk omdat het weigerde het losgeld te betalen aan cybercriminelen. Vijf weken na de aanval was het bedrijf nog steeds aan het herstellen. Behalve Norsk Hydro maakten dit soort aanvallen het afgelopen jaar veel meer slachtoffers. Volgens sommige schattingen is het aantal aanvallen op bedrijven toegenomen met meer liefst 500 procent.


De consensus in de industrie is dat deze toename een gevolg lijkt te zijn van de versnelling in digitalisering. Deze leidt tot een verlies van controle op security en er ontstaan kwetsbaarheden in organisaties. Goed nadenken over securitymaatregelen en OT-management is daarom nu relevanter dan ooit. Niet alleen om veilig te blijven, maar ook als ‘business enablement tool’. Immers, wanneer je data gaat verzamelen over OT, kun je daarmee veel doen rondom nieuwe producten, businessmodellen en voorspellend onderhoud.

Ruim obstakels uit de weg
Er zijn nogal wat mogelijkheden om competitiever te worden en slimmer te opereren door data te verzamelen. Alleen, zodra organisaties deze visie omarmen komen zij vier obstakels tegen. Dit zijn legacy-systemen die niet geïntegreerd zijn, een slechte klantervaring door een gebrek aan inzicht, silovorming waardoor samenwerking lastig is en te veel tijd besteden aan handmatige processen die eigenlijk eenvoudig weg te automatiseren zijn. Om klanten te helpen hun security op orde te krijgen en de kansen uit data te benutten heeft Fujitsu haar eigen ervaring samengebracht als fabrikant, security-specialist en op het gebied van IT-management. Deze drie deelgebieden komen samen in een global offering bestaande uit standaard onderdelen die direct implementeerbaar zijn.


Voor Fujitsu-klanten vertaalt dit zich in een digitaal platform waarmee zij grip krijgen op hun IT en OT. De Fujitsu-propositie bevat verschillende scenario’s en een roadmap voor OT-volwassenheid. De eerste stap is het zichtbaar maken van alle OT-assets en welke geconnecteerd zijn met het internet. Met het ServiceNow CMDB maakt Fujitsu dit alles koppelbaar. Aan de hand van QR-codes is het on-site ook heel eenvoudig om assets aan te sluiten en de status daarvan te controleren. Wanneer alles eenmaal statisch is vastgelegd, is de tweede stap vervolgens het dynamisch zichtbaar maken van assets met discovery tools, dit te automatiseren en te borgen in het CMDB.

IT-controls in OT
Het samenbrengen van IT- en OT-kennis om cybersecurity naar een hoger niveau te brengen is de derde stap in de roadmap van Fujitsu die leidt tot convergentie van IT en OT. Van oudsher kent de IT-wereld veel meer waard toe aan security dan OT dat doet, omdat die laatste wereld in de beginjaren nooit gekoppeld was met het internet. Onder invloed van Industrie 4.0 verandert dit en is het nodig om IT-controls in te brengen in OT. Als alle assets eenmaal op een veilige manier (dynamisch) vastgelegd zijn, is de vierde stap het automatiseren van onderhoud via het Fujitsu-platform. Via mobiele toepassingen kunnen engineers on-site taken toegewezen krijgen voor zowel gepland als ongepland onderhoud.


Met een Franse keten van tankstations heeft Fujitsu alle assets vastgelegd in de CMDB; van pompen tot wasstraten en koffieautomaten. Specialisten kunnen via hun mobiele devices ter plekke problemen oplossen. Taken worden zoveel mogelijk automatisch uitgevoerd en direct gevalideerd met SLA’s van relevante contracten. Ook een koppeling met het factureringssysteem is in de oplossing meegenomen waardoor de hele onderhoud workflow is geautomatiseerd. Het proactief voorkomen van downtime tot slot, is de vijfde en laatste stap op de roadmap. Door een combinatie van service mapping, event management en AI wordt het mogelijk om automatisch incidenten aan te laten maken, nog voordat er sprake is van uitval van assets.

Nieuwe inzichten, betere prestaties
De conclusie van de webinar was dat de huidige tijd vraagt om een nauwe samenwerking van IT en OT. Zowel op het gebied van monitoring, beheer en onderhoud. De data die deze samenwerking oplevert kun je gebruiken om nieuwe inzichten op te doen, nieuwe businessmodellen te bedenken en de organisatie beter te laten presteren.

Meer weten over wat Fujitsu kan betekenen op het gebied van IT en OT? Kijk hier voor meer informatie over Fujitsu en ServiceNow: www.fujitsu.com/nl/servicenow.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten