09 March 2016   | 0
Retail

Winkeliers worstelen met omnichannel-investeringen

Winkeliers worstelen met omnichannel-investeringen

Het succes van winkelketens staat of valt met hun digitale transformatie. Toch voelt deze stap als een gok voor veel retailers.

Winkeliers staan onder grote druk als het gaat om de digitalisering van de samenleving. Gaan ze niet mee met de ontwikkelingen? Dan staan ze 1-0 achter. En hoewel grote Europese retailbedrijven het er over eens zijn dat omnichannel digital transformation van kritiek belang is voor hun succes, ontbreekt er meestal een duidelijke strategie om dit doel te bereiken. Sterker nog: deze winkelketens hebben veel vaker (83 procent) dan bedrijven in andere sectoren het gevoel dat zij een gok nemen met hun investeringen in digitale initiatieven. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Fujitsu.

Geen duidelijk beeld

Het onderzoek onder ruim zeshonderd IT-beslissers schetst een beeld van een sector die onder grote druk staat als het gaat om snelle digitalisering, zonder een duidelijk beeld te hebben van hoe daarop in te spelen. Driekwart van de bedrijven geeft ronduit toe dat zij een achterstand in te lopen hebben op digitaal gebied. Fujitsu kan deze bedrijven helpen door nieuwe digitale klantervaringen te koppelen aan back-end-systemen en de IT-infrastructuur van retailbedrijven.

Om klanten een moderne winkelervaring te bieden, zowel online als in de fysieke winkel, is het belangrijk om nieuwe technologische mogelijkheden snel te benutten en daarvoor een duidelijke strategie te hanteren. Dat dit zelden effectief gebeurt, komt onder meer door conflicterende prioriteiten in het retailbedrijf, welke het succes van digitale transformatie ondermijnen. Dit stelt de retailer bloot aan risico’s wanneer de concurrentie wél adequaat reageert op omnichannel-ontwikkelingen.

Jaar van digitale transformatie

Het jaar 2016 moet ‘het jaar van digitale transformatie’ worden, zo hebben veel retailexperts aangegeven. Onderzoeksbedrijf IDC voorspelt bijvoorbeeld dat 80 procent van de Europese op de consumentenmarkt gerichte retailbedrijven binnen twee jaar ‘meeslepende, authentieke omni-experiences voor klanten, partners en medewerkers’ ontwikkelt. Zoals een CEO tegen Fujitsu vertelde: “Een simpele homepage of webshop is niet langer genoeg. Het buzzword is omnichannel, want de klant beslist wanneer, waar, hoe en welk distributiekanaal hij gebruikt.”

Bekijk video:

 

Lees ook:

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten