13 January 2014   | 0
Retail

Vergeet omnichannel: klant wil ‘my channel’ shoppen

Vergeet omnichannel: klant wil ‘my channel’ shoppen

De fysieke muren van de winkel bestaan niet meer. De klant van nu combineert Point of Sale, online en mobile. Maar hoe zet je dit neer?

Ontwikkelingen in (online) shopping volgen elkaar in hoog tempo op en e-commerce verschuift daarin steeds verder richting het fysieke domein. Analisten komen inmiddels labels tekort om alle trends te duiden: multichannel, omnichannel, ‘stop-start’-shopping, clienteling… de ene trend is nog nauwelijks geland en de volgende zet alweer in. Terwijl er eigenlijk maar één winkelkanaal is, het ‘my channel’ shoppen. Retailbedrijven moeten hun winkelprocessen inrichten als reactie op hoe elke klant bij hen wil winkelen.

Persoonlijk

De fysieke muren van de winkel bestaan allang niet meer. Het shoppen is overal. Online en offline. Het ‘anything, anywhere, anytime’ is zelfs een minimumeis geworden voor retailers. Niet alleen om hun product te verkopen, maar om een relatie op te bouwen en te onderhouden met hun klanten. Persoonlijke dienstverlening is daarin steeds belangrijker. Klanten accepteren geen algemene aanbieding, maar willen een aanbod dat is afgestemd op hun specifieke behoeften.

Van het verzamelen van informatie, het doen van aankopen en het communiceren met een merk; De smartphone is een belangrijk stuk gereedschap in handen van de consument. Door verschillende technologische ontwikkelen is de fysieke winkel slechts één van de vele shopping-kanalen voor de klant. Volgens research van Fujitsu blijft deze echter een belangrijke rol spelen voor de klant, met name voor het ontdekken van producten en de interactie met verkopers. Tegelijkertijd doet ook een innovatie als Click ‘n’ Collect zijn intrede als cross-channel propositie, die de sterke punten van mobile, online en fysieke winkels combineert.

Meer winkelwagentjes langs de kassa

De best presterende retailers denken continu na hoe zij hun ‘winkel’ neerzetten. Want hoe organiseer je nu een onderneming om daarmee tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klant? De Fujitsu Market Place is een retail-oplossing voor precies deze uitdaging. Deze ondersteunt transacties en order fulfilment over de gehele breedte van het bedrijf, om zo klanten een consistente shopping-ervaring te leveren via de traditionele fysieke winkel (‘Point of Sale’) en de online en mobiele kanalen. Dit leidt tot eenvoudigere, eenduidige communicatie met de klant, maar ook tot een hogere winstgevendheid doordat hierdoor het aantal achtergelaten ‘winkelwagentjes’ drastisch vermindert.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten