23 March 2016   | 0
Internet of Things

Toekomst retail in Internet of Things

Toekomst retail in Internet of Things

Is ‘omnichannel’ dood? De toekomst van retailbedrijven ligt in het Internet of Things (IoT), stelt Marc Janssens (Fujitsu America).

In een visiestuk voor het Amerikaanse vakmedium PointofSale.com gaat Janssens (Executive Vice President Retail & Platform Products, Fujitsu America) in op de enorme implicaties die de komst van het Internet of Things heeft voor de retailmarkt. Opletten dus voor deze bedrijven, die momenteel al zo ontzettend worstelen met het uitstippelen van een omnichannel-strategie. De volgende technologische trend is namelijk alweer in aantocht, met het online gaan van miljarden nieuwe devices.

Enorme efficiencyslagen

Van kassasystemen tot sensoren in de winkel: de producten en oplossingen binnen het kader van IoT zijn zeer uiteenlopend. Maar uiteindelijk geven ze allemaal gebruikers meer inzicht in wat zij doen en wat er om hen heen gebeurt. Bedrijven kunnen vervolgens data uit deze apparaten verzamelen en analyseren. En daarmee inzichten van onschatbare waarde opdoen, onder meer over consumentenactiviteiten en -gedrag. Dit maakt enorme efficiencyslagen in een retailorganisatie mogelijk.

Komt dit verhaal bekend voor? Dat komt omdat het nauw aansluit bij het verhaal dat Bert Hazewinkel (Fujitsu Nederland) onlangs deelde met Marketingfacts.nl. Veel Nederlandse retailers verkeren in zwaar weer. Dikwijls reageren zij hierop door drastische maar zinloze koerswijzigingen door te voeren. En zelden door te investeren in technologie die hen helpt meer over klantgedrag te weten te komen, om daarop te kunnen anticiperen.

Klant aan de voorkant, data-analyse aan de achterkant

De moderne consument (vertrouwd met technologie en altijd verbonden met internet) vraagt – nee, eist – gemak, beschikbaarheid van producten en communicatie op een persoonlijk niveau. De inzet van IoT-middelen door winkeliers valt daarom te verwachten. Ze zullen ongetwijfeld leiden tot een betere winkelervaring. Maar ze functioneren niet zonder een goede backoffice, met een effectief big data-systeem dat de data verzamelt en daarmee waardevolle inzichten creëert. En daarmee, vanuit de achtergrond klanten organiseert en target. Dit is hoe de toekomst eruit gaat zien, verwacht Janssens.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten