02 March 2016   | 0
Retail

Inzicht in klantgedrag voorkomt faillissement winkel

Inzicht in klantgedrag voorkomt faillissement winkel

Bedrijven in de retailbranche hebben het zwaar. Technologie kan helpen meer klantinzicht op te doen en een hogere omzet te draaien.

In een artikel op Marketingfacts.nl gaat Bert Hazewinkel, salesmanager en retailspecialist bij Fujitsu Nederland, in op de vraag of de vele faillissementen in de retailbranche te voorkomen zijn door een betere inzet van technologie. Nu zijn er meerdere verklaringen te vinden voor onder meer het verdwijnen van DA, de Macintosh-winkels en V&D uit het Nederlandse straatbeeld. Een onduidelijk winkelprofiel bijvoorbeeld. Of het niet goed integreren van online verkoopkanalen. Maar er is ook iets anders aan de hand: zodra het slecht gaat wordt er vaak wanhopig gegrepen naar een bedrijfsvoering die teveel gericht is op de online verkoop.

Te grote focus op online

Aandacht voor online verkoop is niet per definitie verkeerd, maar de algemene trend is dat fysieke winkels er weer toe doen. Een aantal online retailers is inmiddels ook geïnteresseerd in fysieke winkels. Meer dan 90 procent van de omzet binnen de retailbranche wordt nog altijd gedraaid in fysieke winkels. Dan wordt ook snel duidelijk wat er mis is met een te grote focus op online verkoop als strategie voor een retailbedrijf in nood: bijna alle aandacht is gericht op slechts een klein deel van de omzet.

Fysieke winkels zijn dus weer interessant, maar dat betekent niet dat retailbedrijven binnen de winkel niets hoeven te veranderen. Hazewinkel: “Iedere klant is een individuele dataset. Nieuwe technologieën helpen de winkelier onder andere te meten hoeveel mensen er aanwezig zijn, wanneer dit aantal piekt, welk deel nieuw is en welk deel vaker komt, waar klanten hun meeste tijd doorbrengen en hoe het winkelverkeer er precies uitziet. Informatie die helpt de winkelindeling te optimaliseren, personeel beter te verdelen en in te roosteren, bezoekpatronen beter te begrijpen en de klant gerichte aanbiedingen te doen.”

Optimalisatieslag en salesanalyses

Toepassing van deze technologie leidt tot een optimalisatieslag in de winkel, maar ook bijvoorbeeld tot analyses van salesdata, gekoppeld aan de bezoekersdata. Het vergt weinig ICT-kennis om de enorme voordelen van zo’n systeem in de winkel in te zien. Toch passen retailbedrijven het nog nauwelijks toe. Daarmee lopen zij grote kansen mis. Een goed advies zou daarom zijn om eerst eens te beginnen met het toepassen van technologische hulpmiddelen in de winkel en het verkrijgen van inzicht, voordat een drastische maar zinloze koerswijziging wordt doorgevoerd.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten