Wanneer het druk wordt voor de kassa’s, treedt in vier Franse hypermarchés van Auchan een hybride checkout-systeem in werking.
Meer automatisering en meer persoonlijk contact met medewerkers in winkels zijn twee dingen die op gespannen voet met elkaar lijken te staan. In de winkels van de Franse retailgroep Auchan SA kan het echter wel. Daar is een manier gevonden om rijen voor de kassa beter te managen én tegelijkertijd meer tegemoet te komen aan de verwachtingen en behoeften van klanten. Nederlandse toeristen die deze zomer naar hun favoriete vakantieland (zo’n anderhalf miljoen Nederlanders, cijfers NBTC-NIPO) afzakken, mogen zich daar verheugen op een hypermoderne winkelervaring.
U-reverse
Het nieuwe en door Fujitsu ontwikkelde systeem U-reverse wordt gebruikt in vier Franse ‘hypermarchés’ van Auchan, waaronder twee de twee nieuwste vestigingen in Aéroville en Epinay-sur-Seine. Daarmee heeft het retailbedrijf een wereldwijde primeur te pakken; het is namelijk de allereerste implementatie van een ‘hybrid attended checkout solution’. Wanneer het druk wordt voor de kassa’s en de lengte van rijen toeneemt, opent de hypermarché bemande Point of Services (POS), waar klanten met minder dan twintig artikelen in hun wagentje zelf hun producten kunnen scannen en afrekenen. Bijzonder is dat het een hybride oplossing is, waarmee bedienend personeel binnen twee minuten overschakelt van traditionele bemande kassa naar POS waarmee klanten alles zelf kunnen doen.
De nieuwe technologie brengt de piekbelasting van personeel in winkels sterk terug, net als de wachttijd voor klanten. Doordat de POS bemand zijn, krijgen klanten bovendien hulp bij het scannen van hun artikelen en ontstaat er ruimte voor interacties en extra service. Kortom, een win-win-winsituatie. Het is voor winkelpersoneel overigens ook veel gemakkelijker om een POS (of meerdere POS) te bedienen, aangezien het afrekenen hier alleen digitaal gebeurt. Klanten met een volle kar of die contant willen betalen, gebruiken ondertussen de ‘traditionele’ kassa, waar de rijen door de toepassing van U-reverse een stuk korter zijn dan voorheen.
Meer efficiency
U-reverse is overigens niet het enige winkelautomatiseringssysteem dat Auchan van Fujitsu gebruikt. In de 130 winkels van Auchan door heel Frankrijk en enkele andere landen levert Fujitsu onderhoud en support voor software. Dit is onder meer hardware en software voor systemen waar klanten zelfstandig kunnen afrekenen, ‘cash & cashless’ zelfstandige scansystemen en andere technieken die bijdragen aan het sneller afhandelen van lange rijen wachtende klanten. De nieuwe oplossing is daarmee een nieuwe stap in het steeds verder verbeteren van de efficiency in de waardeketen van retailbedrijven. En tevens geeft het een goed beeld van hoe techniek kan bijdragen aan het verbeteren van de winkelervaring voor klanten.