14 August 2014   | 0
Retail

Geen koffie verkeerd. IT maakt het verschil in cafés

Geen koffie verkeerd. IT maakt het verschil in cafés

Hippe koffiezaken vind je inmiddels op elke straathoek. Niet alleen de perfecte maling, maar ook IT maakt het verschil in deze markt.

Net als in Nederland zijn ook in het Verre Oosten koffiezaken sterk in trek. In het hectische stadsleven van Hong Kong zijn de winkels van de Pacific Coffee Company (PCC) dé plek waar mensen genieten van een rustmoment en genieten van een heerlijke latte macchiato of espresso. Hoewel het bedrijf het de laatste jaren goed gedaan heeft (het is verdubbeld in omvang), blijft het actief in een competitieve markt. Maximale efficiency, productiviteit en perfecte service voor klanten zijn voorwaarden om een leidende positie te houden. Een nieuw Point-of-Sale (POS) systeem, geleverd en beheerd door Fujitsu, draagt hieraan bij. Fujitsu heeft hier inmiddels een case study over gepubliceerd.

Business-eisen

Een snel en efficiënt POS-systeem is een voorwaarde om klanten tevreden te houden. Op het moment dat het bestaande systeem niet langer aan de business-eisen voldeed, zocht PCC naar een nieuwe oplossing. Tegelijkertijd was inefficiënt (intern) IT-management een probleem. In een regio met een groot tekort aan IT-talent, was een nieuwe manier om applicaties te beheren en te onderhouden nodig.

Het nieuwe door Fujitsu geleverde POS-systeem bestaat onder meer uit een dual-screen oplossing, waarop medewerkers in een oogopslag ‘loyalty’-informatie van vaste klanten zien. Dit verhoogt de klantervaring, maar het is ook een effectieve marketing-tool door het tonen van de laatste promoties, tijdelijke aanbiedingen en verjaardagsacties. Via een ‘hotline’ kan PCC Fujitsu op ieder moment om assistentie vragen en on-site onderhoud inregelen buiten de openingstijden.

Nieuwe innovaties op komst

Het systeem bestaat uit thin clients die centraal gekoppeld zijn aan back-office infrastructuur met back-end servers. Deze oplossing maakt mankracht vrij voor de IT-organisatie van PCC, maar ook in de winkels zelf. PCC is enthousiast over de samenwerking met Fujitsu, die het mogelijk maakt interne middelen te stroomlijnen en zich meer te richten op de ‘core business’: de klant maximaal bedienen. Een partnerschap is inmiddels geboren en inmiddels onderzoeken de twee bedrijven alweer nieuwe innovatieve applicaties. Een samenwerking om in de gaten te houden. Dus mocht je binnenkort Hong Kong bezoeken (of ‘mainland’ China, Singapore, Macau, Maleisië en Cyprus, waar vestigingen zijn geopend): loop eens binnen bij een Pacific Coffee Company.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten