18 December 2013   | 0
Outsourcing

Marketingtaal niet langer genoeg bij prestatie-inkoop

Marketingtaal niet langer genoeg bij prestatie-inkoop

Prestatie-inkoop, of Best Value Procurement (BVP), geeft de leverancier weer de expertrol. Ook in de ICT-sector slaat het aan.

Best Value Procurement (BVP) is een fenomeen dat uit Amerika overgewaaid is en in een razend tempo aan populariteit wint in Nederland. BVP, ook wel prestatie-inkoop genoemd, is een aanbestedingsmethode waarbij de inkopende partij een vraag stelt en ‘de markt’ met oplossingen komt. Hoewel BVP een nieuwe inkoopmethodiek is, borduurt het wel voort op inkopen en aanbesteden volgens het EMVI-principe. Deze manier van aanpak verschilt van het traditionele aanbesteden, waarbij de inkopende partij heel precies specificeert aan welke eisen een product of dienst moet voldoen. BVP geeft leveranciers de ruimte te laten zien wat ze kunnen en benut hun kennis en expertise veel beter dan het traditionele inkopen.

Nieuw in ICT

In de ICT-outsourcing sector is BVP nog redelijk nieuw, maar ook hier zijn de ervaringen zeer positief. In juli van dit jaar verwierf Fujitsu een opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam, dat een deel van zijn IT uitbesteedde. Voor een verkopende partij betekent het meedoen aan een aanbesteding volgens de BVP-methode een totale verandering van gedrag en houding, stelt Niels Verlaan, corporate account manager bij Fujitsu. “Je kunt je als organisatie niet verschuilen achter mooie marketingtaal, je zal je claims moeten onderbouwen met dominante informatie. Dit dwingt je om goed naar je eigen expertrol te kijken, naar waar je echt goed in bent.”

Best Value Procurement is voor zowel de inkopende als verkopende partij wel even wennen ten opzichte van traditioneel aanbesteden. “Daar zien we dat de opdrachtgever veelal op de stoel van de expert gaat zitten en grotendeels voorschrijft ‘hoe’ de oplossing eruit moet komen te zien”, zegt Verlaan. “Nu kan de leverancier de toegevoegde waarde laten zien door juist de ‘wat’-vraag van de klant te vertalen naar een oplossing. De opdrachtgever besteedt immers niet voor niets uit.”

In de spiegel kijken

De nieuwe manier van aanbesteden is bij uitstek de manier voor inkopende organisaties om echt de expert te kiezen in de markt. Als het aan Verlaan ligt zal Fujitsu vaker meebieden op een aanbesteding volgens BVP. “Het past in onze cultuur en de manier waarop we graag met klanten willen samenwerken.” De expert-rol van de leverancier en de verantwoordelijkheid aantoonbaar te kunnen laten zien en de beste oplossing in de markt te bieden, ziet hij als positief. “De vraag die we ons voortdurend moeten stellen is: zijn wij aantoonbaar de expert voor deze klantvraag?”

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten