31 January 2014   | 0
Outsourcing

Het belang van goede IT-governance

Het belang van goede IT-governance

Governance is een veel gehoord woord, maar wat er precies mee bedoeld wordt, blijft vaak ongewis. Wat is nou goede IT-governance?

Governance is een woord dat in de laatste jaren veel gebruikt is, ook binnen IT-afdelingen. “Een goede governance leidt tot succes voor onze afdeling” is een zo’n gevleugelde uitspraak die managers graag met enige regelmaat bezigen. Maar wat betekent IT-governance nu precies? En waarom is dit begrip van belang voor de klant van een IT-afdeling?

Definitie

Wie in het woordenboek kijkt, vindt onder governance zoiets als ‘het vastleggen van de wijze van besturen’. Het is een gedragscode en gaat om het toezicht op organisaties of onderdelen van organisaties. De etymologische oorsprong van het woord stamt uit het oud-Grieks en leidt terug tot het woord ‘sturen’. Bij IT-governance draait het vooral om de binding tussen de business focus en het IT-management. Het uiteindelijke doel is om IT-projecten en dienstverlening van toegevoegde waarde te laten zijn voor de business en de risico’s die deze projecten met zich meebrengen onder controle te houden.

Bij governance geldt dat de resultaten van de bedrijfsprocessen moeten overeenkomen met die van de bedrijfsstrategie. Dan wordt direct duidelijk waarom falende governance nou zo’n probleem is. René Peters, consultant bij Fujitsu: “Als de bedrijfsprocessen niet overeen komen met de bedrijfsstrategie bestaat het gevaar dat bijvoorbeeld een IT-innovatie ontstaat, die niks te maken heeft met de strategische bedrijfsdoelstelling. Wat dan kan gebeuren is dat zowel de business en IT-medewerkers zich gaan afvragen waarom zo’n project überhaupt wordt uitgevoerd.”

Innovatie

Bij Fujitsu speelt innovatie bij IT-projecten een belangrijke rol en dit is dan ook een belangrijk onderdeel van governance. Als een innovatief IT-project (dit kan een product of dienst zijn) bij een klant geïmplementeerd wordt dan zorgt dit voor toegevoegde waarde. Om ervoor te zorgen dat dit ook in de praktijk het geval is ziet de Fujitsu Service Delivery Manager erop toe dat het proces goed verloopt.

De manager ziet erop toe dat het principe van IT Life Cycle Management toegepast wordt binnen een project, maar ook daarna tijdens de dienstverlening. Dit betekent concreet dat eventuele bugs opgelost worden en de software geüpdatet en geüpgraded wordt gedurende de levenscyclus. Ook is er sprake van Continual Service Improvement (CSI) waarbij optimalisatie van service centraal staat. Afgesproken doelen moeten immers gehaald worden. Op strategisch niveau werken de betrokken partijen samen in zogenaamde ‘architecture’ en ‘innovation committees’. De kennis die daarin wordt opgedaan, kan in de toekomst gebruikt worden bij andere projecten. Zo ontstaat automatisch continuïteit binnen de governance en toegevoegde waarde wordt geleverd.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten