19 February 2015   | 0
Multi Cloud

Toekomstbestendige IT voor luchtvaartorganisatie

Toekomstbestendige IT voor luchtvaartorganisatie

Binnen luchtvaartorganisatie NATS, actief in dertig landen, is informatie een ‘key asset’ geworden door een nieuwe IT-koers.

Hoewel de naam anders doet vermoeden, is de National Air Traffic Control Services (Verenigd Koninkrijk), een zeer internationale organisatie die services verleent in ruim dertig landen. Van traditionele taken als het leiden van luchtverkeer vanuit verkeerstorens op vliegvelden tot het bouwen van deze torens en consultancywerkzaamheden voor de luchtvaartsector. De organisatie ging zoek naar een global supplier met lokale aandacht voor de klant voor werkplekbeheer, servicedesk en on-site support, doordat het een nieuwe koers koos waarin het hogere eisen stelt aan de IT-functie.

Van traditioneel naar virtueel
Het bedrijf kent een bijzonder uitdagende dynamiek, met een consortium van luchtvaartmaatschappijen als eigenaar en de Britse overheid als minderheidsaandeelhouder. Een balans tussen gereguleerde taken en concurreren in de open markt moet continu gevonden worden. In dit ingewikkelde speelveld heeft het bedrijf een zeer vooruitstrevende IT-strategie uiteengezet. Wat het extra bewonderenswaardig maakt, is dat het dit deed op het moment dat er nog niet direct aanleiding voor leek te zijn. Met een traditioneel service deliverymodel en een standaard desktopomgeving bereikte het in april 2011 zelfs een gebruikerstevredenheid van meer dan 95 procent onder de meer dan 6.000 IT-gebruikers in de organisatie.

Het programma DIAMOND (Desktop & Identity Access Management On Demand) betekende echter een nieuwe richting voor NATS. Het doel was om toegevoegde waarde te leveren voor alle soorten IT-gebruikers binnen de organisatie. Dat betekent zowel de aan een vaste werkplek gebonden medewerkers zoals de verkeersleiders, de engineers die op afwisselende locaties opereren en zware IT-eisen hebben en de gebruikers op het hoofkantoor. Het programma is gebouwd rondom virtual desktops, waarmee gebruikers met hun eigen applicaties op elk device werken.

Cloudmodel
Door werkplek-IT vanuit de cloud te leveren, worden veel IT-doelstellingen van NATS verwezenlijkt. Zo helpt IT mee de CO2-uitstoot te verminderen, door het virtuele leveringsmodel en de invoer van Bring Your Own Device (BYOD) voor medewerkers. Iets waarmee Fujitsu in de luchtvaartsector ook veel ervaring heeft opgedaan. Voor de luchtvaartmaatschappij Qantas is het wereldwijd leverancier voor de IT-servicedesk en werkplekken en draagt het bij aan het verwezenlijken van de doelstellingen voor ‘green IT’. De voordelen van een virtueel leveringsmodel gaan echter nog verder: het zorgt voor een slimmere manier van werken, waarin medewerkers voortdurend toegang hebben tot de juiste services en informatie.

Nog maar halverwege de invoering van DIAMOND heeft de luchtvaartorganisatie NATS al veel van haar doelstellingen behaald. IT is nu niet meer louter ondersteunend, maar heeft informatie als ‘key asset’ in de bedrijfsvoering gepositioneerd.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten