11 June 2015   | 0
Multi Cloud

De koe zit nu ook op internet

De koe zit nu ook op internet

Het verzamelen en analyseren van data over de activiteiten van koeien via de cloud, blijkt bijzonder interessant voor boeren.

Tijdens het onlangs door Microsoft georganiseerde Build-congres was er veel aandacht voor toepassingen die vanuit Microsoft’s cloudplatform Azure gebruikmaken van data analytics. In verschillende sectoren zijn enorme winsten te halen voor bedrijven die op een uitgekiende wijze informatie verzamelen en toepassen. Fujitsu geldt op dit gebied als voorloper. Joseph Sirosh (VP Machine Learning bij Microsoft) kwam daarom ook met het aansprekende voorbeeld van een door Fujitsu ontwikkeld systeem voor de melkveehouderij.

Verbonden via wifi

Honderdduizenden Nederlanders gebruiken tegenwoordig voor hun hardloopactiviteiten wearables en smartphones, die tijden, afstanden en soms ook lichaamsfuncties registreren. Dat dit concept ook op tal van andere gebieden is in te zetten, laat zich raden. Fujitsu introduceerde al in 2013 met ‘GyuHo SaaS’ een toepassing vanuit de cloud voor melkveehouders. Dit systeem helpt hen de gezondheid van hun veestapel te monitoren, door middel van met WiFi verbonden pedometers aan runderen.

Er is veel nuttige informatie te ontsluiten uit data over bewegingen van de dieren. Een plotselinge toename van de nachtelijke activiteit van een koe is bijvoorbeeld een indicator dat deze tochtig is en klaar voor kunstmatige inseminatie. Het systeem schat deze toestand in met een zekerheid van 95 procent. De succeskans van kunstmatige inseminatie stijgt daardoor van 30 procent (bij de traditionele ‘hands-on’-inspectie van de koe door de boer zelf) naar 65 procent.

Grotere kans op koekalf

Er is grote belangstelling voor het systeem en Fujitsu is vorig jaar begonnen met de wereldwijde uitrol van GyuHo. De effectiviteit van het systeem manifesteert zich niet alleen in een hogere succeskans van (dure) kunstmatige inseminatie bij koeien, ook heeft de melkveehouder meer invloed op het geslacht van het kalf als resultaat van de behandeling. Een koe die binnen enkele uren na de eerste verschijnselen van tochtigheid wordt bevrucht, heeft een grotere kans op een koekalf.

GyuHo is een voorbeeld van een succesvolle toepassing van data analytics via de cloud, in dit geval het Azure-plaform. Microsoft presenteert momenteel tal van toepassingen op haar website voor Azure. De speech van Sirosh waarin hij GyoHo SaaS en andere ontwikkelingen bespreekt, staat overigens in zijn geheel online en is hier te vinden.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten