20 April 2017   | 0
Mobilizing the Enterprise

De werkplekomgeving verandert. Bent u er klaar voor?

De werkplekomgeving verandert. Bent u er klaar voor?

De ultieme eindgebruikerservaring bepaalt succes of falen van bedrijven. Fujitsu’s EUX event ging in op de veranderende werkplek.

Robotic Process Automation

Een interessante ontwikkeling is Robotic Process Automation (RPA). Het automatiseren van allerlei soorten handmatig werk in organisaties brengt allerlei voordelen met zich mee, zoals kostenbesparing, minder fouten en verhoogde effectiviteit. Ron Commandeur, Application Transformation Manager voor Fujitsu’s EMEIA-regio, deelde zijn visie op RPA en besprak ook praktische use cases voor de inzet van een ‘virtual workforce’. Opvallend in zijn verhaal was de brede toepasbaarheid van de technologie (van front- tot backoffice activiteiten), maar ook de adviesaanpak die Fujitsu heeft opgebouwd om klanten snel inzicht te geven in de processen die zij kunnen automatiseren, pilots te starten en deze vervolgens op te schalen in het tempo dat past bij de eigen organisatie.

Een persoonlijke IT-ervaring

Dat ‘Star Trek’-achtige scenario’s steeds meer werkelijkheid worden liet ook Martin Tirion, End User Evangelist voor Microsoft, zien. Een meer persoonlijke IT-ervaring is een visie waar Microsoft naartoe werkt. “De wereld wordt je scherm, waarop bijna alles mogelijk is.” De HoloLens, een wearable device dat zorgt voor een unieke holografische ervaring in de fysieke wereld, is een belangrijke ontwikkeling. IT wordt meer en meer ‘experience optimized’, zoals het normale leven dat ook is. Met machine learning, digitale assistenten als Cortana en Siri en mixed reality om ons werk beter te kunnen doen.

Fujitsu Activity Based Office

Uiteraard stond ook een rondleiding in ‘The Bridge’, Fujitsu’s recent geopende en gemoderniseerde Experience Center in Maarssen, op het programma. Deelnemers konden kennis maken met verschillende oplossingen die de mogelijkheden demonstreren om werk en leven te transformeren in de ‘hyperconnected’ wereld. Uitgebreid werd stilgestaan bij Fujitsu Activity Based Office (FABO). Met FABO worden oplossingen en diensten geboden voor kantooromgevingen die een aanvulling zijn op onze digitale werkplek. Zo is er een innovatief boekingssysteem waarmee vanaf je smartphone of intranet snel beschikbaarheid van vergaderruimtes en werkplekken kunt raadplegen en boeken, en indien gewenst zelfs kunt zien waar je collega’s zich bevinden. Daarnaast bestaat FABO uit verplaatsbare schermen voor het geven van presentaties en samenwerking op afstand middels video conferencing, en handige bureaus die speciaal zijn ontwikkeld voor flexwerken.

‘Unleash the potential of your people’

Echter naast alle technologische hulpmiddelen blijft de belangrijkste factor natuurlijk de mens zelf. Dit onderstreepte ook Fujitsu’s Lead Architect Ido de Jong. Door gebruikers centraal te blijven stellen in de veranderende wereld, en deze te ondersteunen met een rijke, gepersonaliseerde en verbonden omgeving, worden zij in staat gesteld om eenvoudig – maar toch veilig – te kunnen samenwerken en zo hun doelen bereiken. Het gaat daarom niet alleen om welke werkplek een werkgever aanbiedt, maar om de complete digitale ervaring, ongeacht het apparaat, plaats of tijd. De Jong: “Net als in de Efteling gaat het niet om de attractie, maar om de beleving. Dat moet je in je achterhoofd houden.”

Digitalisering in de praktijk

De afsluiter van de middag was een praktijkcase van het Havenbedrijf Rotterdam. Jan Pieter van Santen, Lead Informatie Manager voor het Havenbedrijf, vertelde over de uitdaging waar hij voor staat. Enerzijds is er een modernisatieslag nodig met onder meer een migratie naar Office 365, maar het programma dat de organisatie uitvoert raakt ook aan de culturele en adoptiekant van werkplekmodernisering. Het resultaat moet straks een flexibele, toekomstvaste en veilige werkplek zijn met moderne kantoorautomatisering en één servicedesk voor alle IT-vragen. De timing om deze beweging te maken is op dit moment precies goed, aldus Van Santen. “Als we niets zouden doen, vervangen we de werkplekken op een gegeven moment, omdat ze simpelweg verouderd zijn. Maar als we het nu slim doen, moderniseren we en helpen we onze medewerkers om met de nieuwe hulpmiddelen productiever te zijn. De beoogde tijdsbesparing zal elke medewerker een aanzienlijke tijdsbesparing opleveren. Die tijd hebben we hard nodig om aan zowel interne als externe innovatie te besteden en onze ambitie van de ‘Haven van de Toekomst’ waar te maken.”

 

Meer weten over het verbeteren van uw End User Experience? Op onze EUX-site vindt u alle informatie die u nodig heeft. Of bezoek de Fujitsu World Tour, een wereldwijde roadshow die op maandag 12 juni in Nederland is (locatie: Inn Style, Maarssen). Vergeet hiervoor niet tijdig te registreren.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten