31 July 2018   | 0
Mobilizing the Enterprise

Waterbedrijf wil werkplek continu verbeteren

Waterbedrijf wil werkplek continu verbeteren

IT als water uit de kraan: het is een prachtige ambitie. Fujitsu helpt met het bieden van een vanzelfsprekende moderne werkplek.

Hoe ziet de werkplek van de toekomst eruit? Het was één van de vele vragen rondom digitale transformatie die aan bod kwamen tijdens de Fujitsu World Tour 2018, op 11 juni in Maarssen. In een sessie gehost door Ivar Fennema (Fujitsu) en Niels Horn (Waterbedrijf in Noord-Holland) ontstond hier meer duidelijkheid over. Technologische disruptie is het ‘nieuwe normaal’: halve vliegtuigen rollen inmiddels al uit de 3D-printer en ook Internet of Things, AI en Blockchain zorgen voor ongekende nieuwe mogelijkheden. Ontwikkelingen gaan zo snel, het is allemaal nauwelijks bij te houden. Tegelijkertijd verandert er het nodige op de werkvloer zelf: mensen werken langer door, jongeren houden er andere werkstijlen op na en zaken als duurzaamheid en de intelligente werkplek spelen een steeds bepalender rol.

Geen doel maar een reis

In nieuwe bedrijfsmodellen werken teams bovendien steeds intensiever samen met collega’s van buiten hun eigen organisatie. Ook gaan mensen op een andere manier met de werkplek om. ‘Werk’ is niet langer meer een plek waar je naartoe gaat, maar een activiteit die afgestemd is op het moderne leven en die niet gebonden is aan traditionele kantooruren of een bepaalde locatie. Fujitsu’s visiedocument Workplace 2025 gaat in op deze en andere trends. Maar hoe gaan bedrijven dit allemaal inrichten? Tooling moet het een en ander ondersteunen. Uitdagingen zijn het verhogen van de productiviteit van de werknemers via IT, het verlagen van kosten en het verbeteren van de gebruikerstevredenheid. En hoe maak je dit niet tot een doel, maar tot een reis met als uitgangspunt de continue verbetering van de werkplek?

Workplace Anywhere is Fujitsu’s oplossing voor de moderne werkplek, leverbaar in een drietal technische varianten (cloud managed workplace, managed workplace & virtual workplace). Daarachter zitten de componenten waarmee werknemers kunnen (samen)werken, zoals Office 365, Windows-as-a-Service, een App Store en tools voor identity, policy & security management, analytics en software & device asset management. Andere onderdelen zijn eindgebruikersondersteuning in de vorm van een Social Command Center en on-site hulp binnen Intelligent Engineering met onder meer een Connect IT Bar. Fujitsu’s visie en oplossing hebben inmiddels tot veel markterkenning geleid. Zo ziet Gartner Fujitsu als Europees leider in het kwadrant van managed workplace services.

Eindgebruikers meenemen in veranderingen

Bij een waterbedrijf in Noord-Holland is Fujitsu al jarenlang system integrator voor de werkplek en IT-infrastructuur. Een herindeling van de vastgoedportefeuille en het implementeren van Het Nieuwe Werken bracht hier enkele jaren geleden verschillende veranderingen met zich mee. Zo gingen medewerkers aan de slag met laptops en smartphones en werd Sharepoint geïntroduceerd als platform voor samenwerken en opslag van bestanden. Zoveel mogelijk on-premise servers werden naar de cloud gemigreerd. De allergrootste uitdaging in dit IT-spoor was volgens Niels Horn, projectmanager bij het waterbedrijf, het meenemen van medewerkers in alle veranderingen.

Meer in verbinding komen met de business en het vergroten van de interne klanttevredenheid zijn inmiddels een belangrijk doel. Ondertussen is de blik ook strak op de toekomst gericht. Horn: “We gaan aan de slag met verschillende securitymaatregelen, want als waterbedrijf zijn wij helaas een doelwit van cyberaanvallen. Daarom gaat men bijvoorbeeld van start met de verdere uitrol van Windows 10, wat op security-niveau meer mogelijkheden biedt. Binnenkort start een implementatie van Workplace Analytics, wat neerkomt op een proactieve aanpak om incidenten en downtime te verminderen. Een andere verbeterslag is een eenduidig loket waar gebruikers terecht kunnen met vragen en incidenten, evenals het ondersteunen van meer keuzevrijheid van gebruikers op het gebied van devices en applicaties. Het idee van IT als water uit de kraan wordt hierdoor, zeker voor de eindgebruiker, steeds vanzelfsprekender.

 

Meer weten over het inrichten van een moderne, veilige werkplek, gericht op de eindgebruiker? Bezoek dan onze website over de werkplek en ontdek hoe Fujitsu organisaties helpt alle kansen op dit gebied te benutten.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten