16 May 2019   | 0
Mobilizing the Enterprise

Voor de perfecte werkplek is de reis de bestemming

Voor de perfecte werkplek is de reis de bestemming

In de wereld van vandaag is verandering de enige constante, terwijl de snelheid van verandering allesbehalve vertraagt.

Eén gebied waar de impact van deze verandering het meest merkbaar is, is de werkplek. Ik werk al bijna een kwart eeuw in de IT en heb me onlangs gerealiseerd: de perfecte werkplek is niet langer het doel waarnaar we streven als onderdeel van de upgrade.

Het is een continue reis geworden van aanpassing aan verandering.

Ik herinner me nog de keren dat ik klanten ondersteunde bij de voorbereiding op de volgende Windows-versie-upgrade als onderdeel van enorme veranderprogramma’s. Ik heb dit de afgelopen 25 jaar meerdere keren gedaan.

Ik begon met migraties van Windows 3.11 voor netwerken of OS/2 naar Windows 95 of Windows NT. Later volgden migraties van verschillende NT-versies naar Windows 2000 of XP. De meeste klanten hebben Vista overgeslagen en zijn rechtstreeks naar ‘7’ gemigreerd. Mijn laatste migratie-activiteiten waren rond upgrades naar Windows 10.

Upgrade-evenementen zoals deze hebben IT-afdelingen kansen gegeven om de werkplek en infrastructuur te verbeteren. De programma’s waar ik in heb gewerkt, bestonden meestal uit het ontwerpen van de nieuwe werkplek en het ondersteunen van de infrastructuur, het inventariseren van gebruikers, afdelingen, verschillende soorten werkplekken, hardware, specials en randapparatuur, applicaties en gegevens.

Dat werd gevolgd door de eerste installatie en configuratie, het produceren van documentatie en het testen op de werkplek. Daarna volgde veel werk aan het plannen, verfijnen van ontwerpen en migratiescenario’s.

Meestal zouden toepassingen en gebruikers relatief laat aan de beurt komen, met ontelbare uren besteed aan applicatietesten en testen door eindgebruikers. Het testen van de acceptatie van de nieuwe werkplekomgeving kon enkele maanden duren.

Werk aan communicatie, instructies voor eindgebruikers en training begon meestal zelfs pas daarna.

En uiteindelijk – na een verrassend lange en soms stressvolle tijd – zou acceptatie van de dienstverlening, migratie en uitrol naar gebruikers volgen. Als gevolg hiervan zouden gebruikers elke 3 tot 5 jaar een betere werkplek krijgen.

De updatecyclus is gewijzigd

Snel vooruit naar de huidige werkplek en let goed op wat er is veranderd. Windows 10 is ‘de laatste versie van het Windows-besturingssysteem‘, maakte Microsoft in 2015 bekend. In plaats van een nieuwe Windows-versie om de 3 tot 5 jaar, plus een paar servicepacks, krijgen we nu elk jaar twee updates van Windows. En in plaats van een ondersteuningscyclus van 10 jaar voor het besturingssysteem, heeft elke versie nu een geldigheid van slechts 18 of 30 maanden.

Tegelijkertijd hebben bedrijven het gebruik van Cloud gebaseerde productiviteits- en samenwerkingsdiensten overgenomen, zoals Office 365 of Salesforce. Doorgaans worden updates en wijzigingen maandelijks, driemaandelijks of (half-)jaarlijks geïntroduceerd – veel sneller dan ooit in de oude datacenter wereld die we 5 jaar geleden hadden.

Als gevolg hiervan zijn we de mogelijkheid van “De acceptatietest is mislukt, dus laten we dingen repareren en het over een paar maanden opnieuw proberen”. Er is geen manier om terug te gaan naar de vorige versie van uw Cloud service, zoals Office 365. Microsoft bewaart geen back-upversie voor het geval u nog niet klaar bent…

Evergreen

Er zijn verschillende redenen waarom verkopers continue verandering hebben omarmd, volgens een methode die soms ook ‘evergreen’ wordt genoemd. Voorbeelden zijn ondersteuning van nieuwe technologische mogelijkheden en de IT-industrie die overstapt op Agile softwareontwikkeling.

Een van de voordelen van evergreen is de mogelijkheid om zwakheden in beveiliging op de juiste manier aan te pakken door middel van verbeteringen in services en producten, in plaats van ze alleen te repareren via patching. Een ander voordeel is het vermogen om een ​​constante stroom van – soms kleine – verbeteringen en optimalisaties te introduceren, aangedreven door feedback van gebruikers en vraag van de klant.

Veel leveranciers moedigen gebruikers tegenwoordig aan feedback te geven en laten gebruikers stemmen op welke agile ontwikkelingsactiviteiten ze prioriteit geven. Vooral zakelijke diensten en producten worden daardoor steeds consumentgerichter en intuïtiever in gebruik. Uiteraard worden ook andere updates toegepast die voortkomen uit nieuwe technologie of mogelijkheden uit onderzoek.

Hoe om te gaan met al deze veranderingen? Vanwege het snelle tempo van de veranderingen zijn traditionele manieren om updates te verwerken niet snel en flexibel genoeg. Er is een andere aanpak vereist om nieuwe functionaliteiten te testen en problemen op te sporen die van invloed kunnen zijn op gebruikers of bedrijfsprocessen wanneer ze breed worden ingezet.

Gebruikelijk is om laboratoriumtesten te combineren met uitrol naar meerdere, en steeds grotere groepen testgebruikers voordat voor iedereen de update wordt toegepast. Analyses en geautomatiseerde tests verbeteren de resultaten nog verder, evenals standaardisatie en vereenvoudiging van infrastructuur en werkplek.

Een gebied dat vaak over het hoofd wordt gezien is de impact van verandering op gebruikers. De jonge generatie medewerkers zijn vaak erg sterk technologisch onderlegd en kunnen doorgaans zonder veel moeite en instructies effectief gebruik maken van nieuwe functionaliteiten die worden toegevoegd aan moderne tools.

Maar het is belangrijk om op te merken dat naast investeringen in effectieve implementatie, het essentieel is om ook te investeren in eindgebruikersondersteuning zoals communicatie, instructie en training om ervoor te zorgen dat alle generaties op de werkplek zich aan de verandering kunnen aanpassen. Uiteindelijk zullen bedrijven het meest profiteren als de meerderheid van de werknemers productiever wordt, in plaats van slechts een paar.

Ons advies

De oude situatie van het upgraden van uw werkplek elke 3-5 jaar is veranderd met de komst van een nieuwe versie van Windows.

In de wereld van vandaag is verandering de enige constante, terwijl de snelheid van verandering alleen maar sneller wordt.

Na een lange tijd in IT te hebben gewerkt besefte ik onlangs: de perfecte werkplek is niet langer een doel waarnaar we streven als onderdeel van een upgrade. In plaats daarvan is het de weg van verbetering zelf die zowel eindgebruikers als bedrijven ten goede komt.

Hoe kunnen we deze nieuwe wereld van voortdurende verandering beheren?

  • Overweeg ‘evergreen’ als een reis, waarbij een gestroomlijnd proces is vereist om veranderingen en nieuwe functies zorgvuldig te beoordelen, naast het regulier uitvoeren van projecten of wijzigingen.
  • Standaardiseer en reduceer complexiteit van uw IT- en werkplekomgeving.
  • Investeer in uw eindgebruikers en zorg dat iedereen profiteert van productiviteitsupdates. Ga er niet vanuit dat iedereen direct productiever kan werken, maar bewijs het effect als onderdeel van een pilot.

Ontdek meer over het leveren van de digitale werkplek.

door Ivar Fennema / Fujitsu

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten