13 March 2018   | 0
Mobilizing the Enterprise

Hoe innoveren als zelfs Apple het moeilijk krijgt?

Hoe innoveren als zelfs Apple het moeilijk krijgt?

Deuren gaan open, de arbeidsmarkt wordt virtueel en diversiteit op de werkvloer neemt toe. Alle seinen staan op groen voor co-creatie.

Kijk nog maar even goed om u heen. De oude, vertrouwde IT-werkomgeving zoals deze nu is, zal binnen enkele jaren zijn verdwenen. Een tsunami aan veranderingen komt eraan, met grote gevolgen voor bedrijven. Iets wat overigens veel CXO’s erkennen: 52 procent ziet hun organisaties in de komende vijf jaar hun marktbenadering heroverwegen. Zo is de veranderende interactie met klanten in onder meer de retail al geruime tijd een kwestie van ‘adapt and evolve’. Verschillende grote bedrijven (neem bijvoorbeeld V&D) hebben al het loodje gelegd op dit strijdtoneel. In andere sectoren is het niet anders. Zelfs een bedrijf als Apple moet zichzelf opnieuw uitvinden; meer en meer klinkt door dat het beroemde bedrijf uit Cupertino de afgelopen jaren aan glans heeft verloren als het gaat om innovativiteit.

Deuren gaan open

Wanneer zelfs de meest gevestigde namen een tandje bij moeten schakelen om mee te kunnen in deze veranderende wereld, zouden in elke bestuurskamer de alarmbellen af moeten gaan. En in veel organisaties zijn inmiddels ook de ogen geopend voor nieuwe, digitale bedrijfsmodellen. Een voorbeeld daarvan is dat bedrijven steeds vaker hun deuren openen voor partnerbedrijven, waarmee zij co-creëren om nieuwe innovaties snel naar de markt te kunnen brengen. Tekenend voor deze nieuwe, open houding zijn de vele ‘hackatons’ die her en der plaatsvinden en het beschikbaar maken van voorheen afgeschermd ‘intellectual property’.

De arbeidsmarkt wordt virtueel

Bedrijven die dit doen, zijn zich ervan bewust dat zijzelf niet alle kennis en vaardigheden in huis hebben om snel nieuwe producten te lanceren. In samenwerking met andere, innovatieve, marktpartijen lukt hen dit wel. Maar dat is nog niet alles: het werven van talent in virtuele communities wordt steeds meer een hoeksteen van het snel kunnen ontwikkelen van applicaties in deze nieuwe werkstromen. Nieuwe partijen verschijnen op de markt die talent niet meer werven in een beperkte regio, maar kijken naar beschikbare ‘skills’ overal ter wereld. Dit luidt een transformatie in van de arbeidsmarkt (in ieder geval voor beroepsgroepen zoals softwareontwikkelaars) naar virtuele pools van professionals die niet gebonden zijn aan één bedrijf, maar feitelijk ‘coders for hire’ zijn en in de cloud samenwerken voor verschillende opdrachtgevers.

Nieuwe dynamiek op de werkvloer

Niet alleen de arbeidsmarkt verandert; ook de werkvloer zelf. Met de aanwezigheid van verschillende generaties, allemaal met hun eigen manier van denken. Met name de jongste leeftijdsgroepen brengen een dynamiek met zich mee waarmee zij de katalysator van verandering zijn. Maar tegelijkertijd hebben zij ook hun meer ervaren collega’s nodig om hun ideeën vorm te geven en om te zetten in waarde. De IT-werkomgeving, met alle bekende frameworks, methodes en ideeën, zal moeten veranderen om dit mogelijk te maken. Fujitsu verwacht dat tegen het jaar 2025, het bedrijfsleven voor een groot deel uit ‘multi-vendor, multi-customer’ conglomeraten zal bestaan (lees ook de whitepaper ‘Workplace 2025’). Trends als deze laten zich niet zomaar afstoppen. Wie denkt de veranderingen wel tegen te kunnen houden, doet er verstandig aan nog eens goed naar de feiten te kijken: sinds het jaar 2000 is al 50 procent van de bedrijven uit de Fortune 500 verdwenen. Innovatie is dus echt een kwestie van ‘do or die’.

 

Meer weten over Fujitsu’s oplossingen en diensten voor de werkplek? Bezoek onze site over de werkplek van de toekomst, met omschrijvingen van verschillende scenario’s en natuurlijk ook ons portfolio.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten