09 March 2018   | 0
Mobilizing the Enterprise

De werkplek van de toekomst: méér dan alleen technologie?

De werkplek van de toekomst: méér dan alleen technologie?

Waar brengt de evolutie van de werkplek ons? Deze vraag stond centraal tijdens een kennis- en netwerksessie voor sourcing advisors.

Het is het jaar 2025. Anna wordt op een ochtend wakker en activeert haar digitale assistent; Lucy. Deze laat weten dat een klant (laten we haar Eva noemen) vandaag een afspraak met haar in wil plannen. Hiervoor wordt automatisch een tijdslot en locatie gezocht. Lucy zet de koffie klaar  terwijl Anna tijdens haar ontbijt de updates van haar werk checkt. Anna is een datawetenschapper die als freelancer niet in één vaste organisatie, maar met collega’s overal ter wereld werkt. Lucy heeft ondertussen een auto geregeld via een smart platform die Anna naar haar afspraak rijdt, zodat zij zich volledig kan focussen op haar klant. De ontmoeting vindt plaats in een office hub, waar Anna binnenkomt met haar biometrische gegevens. Tijdens het gesprek maken ze gebruik van 3D-technologie om het resultaat van het project te visualiseren. Via een online verbinding is bovendien ook een collega, die zich in een andere tijdszone bevindt, aanwezig bij het gesprek.

Voorbereiden en aanpassen

Het is niet ondenkbaar dat wij over enkele jaren werken zoals Anna in bovenstaand voorbeeld. De evolutie van de werkplek was op woensdag 7 maart j.l. het thema van een kennis- en netwerksessie georganiseerd door Fujitsu en Outsourcing Hub. Een dertigtal sourcing advisors werden in Fujitsu’s experience center the Bridge in Maarssen bijgepraat over de belangrijkste trends. Zij werden welkom geheten door Bas de Reus (Managing Director, Fujitsu Nederland) en Frits-Jan Groenewold (Head of Pre-Sales, Fujitsu Nederland). “De werkplek blijft de basis van hoe wij met elkaar produceren, creatief zijn en innoveren, ook met de komst van de volgende generaties op de arbeidsmarkt die op nieuwe manieren willen samenwerken”, vatte Groenewold het belang van het thema samen. En: veranderingen op de werkplek gaan snel en organisaties moeten zich daar nu al op voorbereiden en aanpassen. Analisten zoals Gartner zien Fujitsu als Leader op het gebied van Managed Workplace Services. Onze sterke positie op werkplek gebied combineren we met ons Human Centric DNA en focus op innovaties in een ecosysteem samen met onze klanten en partners.

Net zoals het rond het jaar 2000 niet te voorzien was waartoe ontwikkelingen zoals mobiele telefonie en mobiel internet zouden leiden, is het ook nu nog lastig te voorspellen hoe de werkplek er over pakweg tien jaar uit zal zien. Er is sprake van disruptie door trends als Internet of Things (IoT), Artificial Intelligence (AI) en Blockchain, maar deze staan allemaal nog in de kinderschoenen. Ivar Fennema (Offerings Manager Fujitsu EMEIA) haalde tijdens het event de belangrijkste trends aan, welke ook worden genoemd in een marktonderzoek ‘Workplace 2025‘ uitgevoerd door Fujitsu in samenwerking met onderzoeksbureau Pierre Audoin Consultants (PAC). Op de werkplek komen sociale, demografische en technologische veranderingen samen met ontwikkelingen zoals duurzaamheid en het verdwijnen van traditionele bedrijfsketens.

Rem op vernieuwing

Er is al veel mogelijk (bekijk de New Joiner’s Experience video bijvoorbeeld eens ter inspiratie), maar tegelijkertijd komen bedrijven van ver. Zo vindt 79 procent van de werkgevers het lastig om flexibel werken te faciliteren, blijkt uit bovengenoemd marktonderzoek. Tegelijkertijd merken veel bedrijven dat het lastig is om talent te vinden en te behouden. De complexiteit van de bestaande werkplektechnologie zet bovendien een rem op vernieuwing. Zo blijkt interoperabiliteit met verouderde technologie een probleem, evenals de traditionele benadering van security. Ook op andere vlakken is innovatie lastig, onder meer als het gaat om kennisdeling met andere bedrijven (bijvoorbeeld door de komst van de nieuwe privacywetgeving GDPR/AVG) en het borgen van kennis wanneer flexibele medewerkers van project naar project gaan. Hoe nu verder? “Het allerbelangrijkste is niet de techniek, maar de medewerkers”, stelt Fennema. “Zorg dat ze interessant werk kunnen doen en voor je willen blijven werken. ‘Employee engagement’ gaat dan ook veel verder dan inzetten op IT-ontwikkelingen maar bevat ook zeker HR-aspecten.”

Fennema: “Wij moeten veel meer dan voorheen begrijpen waar onze klanten mee bezig zijn, want ons werk gaat steeds verder dan het leveren van een werkplek. Dat kunnen we ook niet alleen en daarvoor werken wij voortdurend in co-creatieverbanden samen met partners en klanten.” Kansen door onder meer slimmer datagebruik, inzet van ‘wearables’ worden zo beter benut. Maar tegelijkertijd gaat het ook bijvoorbeeld om het uitleggen van nieuwe functionaliteiten aan oudere medewerkers die gewend zijn om hun werk al jarenlang op een bepaalde manier uit te voeren.” Havenbedrijf Rotterdam herkent deze uitdaging. Ze is een Fujitsu-klant waarvan tijdens het event programmamanager Dennis Muys aanwezig was om tekst en uitleg te geven. Samen met duurzaamheid is digitalisering hier de grootste uitdaging. De digitale werkplek, met cloudgebruik als belangrijke vernieuwing is één van de facetten die van Rotterdam de beste en slimste haven ter wereld moeten gaan maken.

Gaat de werkplek de mobiele telefoon achterna?

De afsluiting van het event kreeg vorm als een interactieve discussie onder leiding van Henk Pater, CEO en founder van Outsourcing Hub. Hij gaf daarbij verschillende aandachtspunten weer en verwees naar een video op Tweakers (kijktip!), met daarin een serie straatinterviews in het jaar 1999. “Heb jij een mobiele telefoon?” vraagt de interviewer hierin aan voorbijgangers. De antwoorden zijn, met de kennis van nu, gerust hilarisch te noemen. “Dit is iets om over na te denken. Want wat is de werkplek van vandaag en hoe ziet deze eruit over pakweg vijf, tien of vijftien jaar?” Een vraag daarbij is onder meer de rol die de verschillende nieuwe technologieën, die we soms privé ook al gebruiken, op de werkplek gaan spelen. Als de werkplek gaat uitrekenen hoe we onder meer files gaan vermijden en wearables de mentale en zelfs fysieke staat van de medewerker gaat ondersteunen, krijgt deze een geheel nieuwe dimensie. En kunnen we, zeker gezien de opkomst van cloudtechnologie, straks nog wel spreken over een werkplek of hebben we het over een verzameling functionaliteiten? Het is in ieder geval zeker dat het begrip ‘werkplek’ zich steeds verder verbreedt, waardoor ook een ecosysteem nodig is van bedrijven en sourcing advisors die meebewegen met wat de markt wil.”

 

De wereld is uw werkplek. Meer weten over het creëren van een werkplek waarin de mens centraal staat? Bezoek onze Nederlandse website over de werkplek van de toekomst.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten