27 May 2016   | 0
Internet of Things

IoT redt leven van gewonde fietser

IoT redt leven van gewonde fietser

IoT-toepassingen kunnen de aanrijtijd van ambulances verkorten en levens redden. De service RunMyProcess maakt dit mogelijk.

Het is een veelgehoorde voorspelling: het Internet of Things (IoT) gaat de wereld ingrijpend veranderen. Er liggen enorme kansen voor bedrijven en de maatschappij. Maar hoe werkt het in de praktijk? Fujitsu plaatste onlangs een video op YouTube van een IoT-toepassing die de hulpverlening aan een gewonde fietser sterk verbetert. De patiënt is veel eerder in het ziekenhuis en krijgt ook sneller de behandeling die hij nodig heeft. En dit alles door het combineren van ‘things’ (wearables, smartphones) met de connectiviteit van het web en de kracht van cloud computing.

Twee scenario’s

De video laat twee scenario’s zien. Beide beginnen met de fietser die zwaargewond op straat ligt na een aanrijding. Het eerste scenario toont hoe de hulpverlening nu nog meestal op gang komt. Het duurt enkele minuten voordat een voorbijganger de gewonde fietser opmerkt en de hulpdiensten belt. Maar ook bij het arriveren van de ambulance en het vervoeren van de patiënt gaat kostbare tijd verloren. Daarbij is de zorg niet optimaal, omdat de hulpverleners geen toegang hebben tot patiëntgegevens. Kortom: het ziet er niet goed uit voor het slachtoffer.

De zorg – en daarmee de kansen voor de fietser – verbetert sterk in het tweede scenario. Hierbij gebruikt men RunMyProcess om de spoedhulpverlening te verbeteren. Het scenario omvat een wearable device voor de fietser die het ongeluk opspoort en via het RunMyCloud-platform in een split second de alarmcentrale inschakelt. Het platform detecteert bovendien in real time de status van het verkeer en stuurt de ambulance via de snelste route naar het ongeluk. Ook hebben de hulpverleners toegang tot het dossier van de patiënt en door informatiedeling met het ziekenhuis kan de patiënt zonder vertraging naar de operatiekamer gebracht worden.

Technologieën zoals hierboven beschreven zijn, bestaan al. Scenario nummer twee is ook vandaag de dag al mogelijk. Door het combineren van sensoren, informatiesystemen en mensen is het mogelijk om belangrijke minuten te besparen bij (onder meer) verkeersongelukken. Zo kunnen levens gered worden. Toepassingen zoals RunMyProcess maken de wereld een betere plek om te leven en zaken te doen, gedreven vanuit Fujitsu’s visie op een human centric intelligent society.

Bekijk video: Human Centric Innovation in society

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten