03 February 2016   | 0
Internet of Things

Hoe lang overleven bedrijven nog zonder IoT-strategie?

Hoe lang overleven bedrijven nog zonder IoT-strategie?

Internet of Things betekent een digitale revolutie die zijn weerga niet kent. Een Kodak-scenario dreigt voor wie er te laat bij is.

Of Internet of Things (IoT) de volgende digitale revolutie is na de opkomst van internet (jaren ‘90) en mobiel internet (jaren ‘00), daarover zijn de meningen verdeeld. Dat het een belangrijke technologische trend is die grote kansen met zich meebrengt voor bedrijven, is in ieder geval een veilige bewering. Maar wat is de urgentie voor bedrijven om een IoT-strategie te ontplooien? Fujitsu’s James Maynard (Offering Management Director, IoT & Innovation) is van mening dat elk bedrijf digitale transformatie en IoT zou moeten omarmen, “om hun business nu al te verbeteren en in de toekomst competitief te blijven.”

Nog zes tot acht maanden de tijd?

Maynard reageert in een artikel op CBRonline.com (Computer Business Review) op uitlatingen van Sukamal Banerjee (Global Head, HCL Technologies), die stelt dat de tijd op begint te raken voor bedrijven zonder IoT-strategie. Volgens hem hebben bedrijven maximaal nog zes tot acht maanden. Zeker in de private sector moeten bedrijven snel handelen, willen zij overleven. “De urgentie is niet zo extreem als gesteld”, vindt Maynard. Wel denkt hij IoT uniek is door de eigenschap dat deze technologische trend toegankelijk is voor iedereen. En schaalbaar met een grote mate van creatieve toepassingen.

Iets dat de IoT-expert van Fujitsu veel ziet gebeuren, is dat bedrijven niet goed met de trend om weten te gaan. “Eén van de grootste miscommunicaties in de markt van vandaag de dag is dat IoT pas in de toekomst gerealiseerd gaat worden, terwijl het er nu al is.” Recent onderzoek door Accenture onder 1400 executives weerspiegelt deze houding: bijna driekwart van de bedrijven heeft nog geen concrete investeringen in IoT gedaan. Tevens denkt bijna vier op de tien managers dat het topmanagement in het eigen bedrijf de technologie en de implicaties ervan volledig begrijpt.

Tal van voordelen

Hoe urgent IoT ook is: bedrijven missen hier kansen. Maar liefst 84 procent van de ondervraagden in Accenture’s onderzoek denkt dat hun organisatie capabel genoeg is om nieuwe inkomstenstromen te creëren middels onderling communicerende, slimme devices. De meest genoemde voordelen zijn het verhogen van medewerkersproductiviteit, het beter gebruik van bedrijfsmiddelen, het verlagen van operationele uitgaven en het verbeteren van overzicht en controle over interne processen.

Video: Interview James Maynard, Fujitsu

Interview met James Maynard van Fujitsu over Internet of Things op Fujitsu Forum 2015.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten