30 October 2015   | 0
Innovatie

Winkelbediende op je smartphone

Winkelbediende op je smartphone

De Bluetooth Smart Beacon communiceert met de winkelbezoeker, die productinformatie of een promotieactie op zijn smartphone krijgt.

Retailbedrijven zoeken steeds vaker naar vernieuwende manieren om de winkelervaring van de consument in de fysieke winkel te verbeteren. Fysiek en online komt samen in het gebruik van zogeheten ‘beacons’: devices die door middel van bluetooth communiceren met de smartphone van de winkelbezoeker. Geplaatst in een winkel, detecteert een beacon smartphones die zich in de buurt bevinden en stuurt media-uitingen naar deze telefoons. Denk aan advertenties, kortingsacties en aanvullende productinformatie. Maar ze kunnen nog veel meer, bijvoorbeeld het verzamelen van data over hoe klanten (of beter gezegd, hun smartphones), zich door de winkel bewegen.

Extreem energiezuinig

Fujitsu Components Europe heeft nu een de Bluetooth Smart Beacon op de markt gebracht, een hoogwaardig product voor retailers dat ook nog eens bijzonder energiezuinig is. Een enkele knoopcelbatterij is genoeg om de Bluetooth Smart Beacon twee jaar lang in operatie te houden. In het design is uitgegaan van eenvoudig onderhoud en beheer. Het regelen van wat de beacon verstuurt, advertentiedata en de frequentie waarin de data wordt uitgezonden, zijn allemaal op afstand in te stellen met simpele tekstgebaseerde commando’s. Na het plaatsen van de beacon is er geen enkele noodzaak om deze nog van zijn plek te halen om instellingen te veranderen, de status te controleren of regelmatig batterijen te verwisselen.

De Bluetooth Smart Beacon kan advertentiedata versturen middels de ‘broadcast’-modus. Met een andere modus (‘peripheral’) is het daarnaast ook mogelijk om data naar twee kanten uit te wisselen. Mobiele devices wisselen dan data uit, wat een interessante feature is voor Internet of Things-toepassingen. Het retailbedrijf dat de nieuwe beacon gebruikt, heeft de mogelijkheid deze te voorzien van eigen kleuren, logo’s en additionele sensorfunctionaliteiten, zoals het meten van temperatuur en luchtvochtigheid.

Winkels en musea

Ontwikkelingen in interactieve communicatie met klanten zorgen ervoor dat beacons op steeds meer plekken te vinden zijn. De meest voor de hand liggende toepassing is wellicht het gebruik voor in-shop communicatie. Een ander logisch scenario is het gebruik van beacons als informatievoorziening voor museumbezoekers. Gerichte promotie-acties, het ‘profilen’ van klanten en het zeer gericht zenden van stukjes informatie maken deze vorm van draadloze communicatie straks waarschijnlijk niet meer weg te denken uit Nederlandse winkels.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten