31 October 2014   | 0
Innovatie

“The Internet of Things ingrijpender dan cloud”

“The Internet of Things ingrijpender dan cloud”

The Internet of Things is een revolutie vergelijkbaar met de komst van de gloeilamp. Dit zegt innovatiedesigner Vito Di Bari tegen I-CIO.

Het verschijnsel The Internet of Things leidt een economische opleving in. Een ‘renaissance’ noemt innovatiedesigner Vito Di Bari het zelfs. De Italiaan Di Bari, professor in design en innovatie, schrijver en keynote speaker tijdens de Fujitsu World Tour 2014, beweert dat het komende decennium van IT niet – zoals vaak gedacht – gedomineerd wordt door cloud computing, social media of mobiele technologie maar door alledaagse objecten die ‘smart’ zijn en ‘connected’.

Terug naar de tekentafel

Di Bari komt uitgebreid aan het woord in een artikel en video-interview op I-CIO, Fujitsu’s platform voor IT-beslissers. Volgens de professor zijn er nog maar weinig mensen die de impact van The Internet of Things op IT en maatschappij volledig op waarde weten te schatten. “De echte revolutie van The Internet of Things is dat wij ieder product opnieuw moeten uitvinden”, vertelt hij.

De Italiaan vergelijkt de komst van The Internet of Things met de veranderingen die plaatsvonden door de uitvindingen van Thomas Edison, die de intrede van elektriciteit in huishoudens en bedrijven mogelijk maakten. “We zijn nu opnieuw op dat punt en de impact zal net zo dramatisch zijn.” De komst van gloeilampen en elektrische strijkijzers luidde ooit het einde in van kaarsen (behalve voor de gezelligheid tijdens kerst, natuurlijk) en strijken met de warmte van kolen. Iets soortgelijks staat volgens Di Bari te gebeuren wanneer ‘slimme’ objecten apparaten zonder microchips gaan vervangen.

Uitdaging voor fabrikanten

Bedrijven die apparaten gaan ontwikkelen voor The Internet of Things staan voor een grote uitdaging. De consument profiteert vooral en zal erop vooruitgaan, betoogt Di Bari. Hij vergelijkt het met de mogelijkheden die zij nu hebben gekregen door analoge telefoons in te wisselen voor smartphones. Designers, technici en marketeers moeten echter opletten: zij moeten beslissen hoe zij apparaten en processen op de markt gaan brengen. “Wanneer wij producten gaan maken die de consument niet begrijpt of niet kan gebruiken, dan is dat onze schuld”, aldus de Italiaanse visionair.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten