12 June 2014   | 0
Innovatie

Techbedrijven kiezen voor ‘monozukuri-innovatie’

Techbedrijven kiezen voor ‘monozukuri-innovatie’

‘Shared’ innovatie is essentieel voor technologiebedrijven. De meest vooruitstrevende bedrijven gebruiken open-source software.

De Japanse industriële traditie van ‘monozukuri’, wat staat voor vakmanschap en geïntegreerde productieprocessen, is toe aan een update. Hierbij spelen zaken een rol als open-source en big data. Tijdens het jaarlijkse Fujitsu Laboratories of America Technology Symposium in Mountain View, Californië, gingen Fujitsu-executives in op innovatie in een ‘collaborative’ economie en ‘hyper-connected’ wereld. Aan het woord kwamen onder meer Hideyuki Saso, president van Fujitsu Laboratories en Tomohiro Fujiwara, general manager van Fujitsu FSAS. Een verslag hiervan verscheen in eettimes.com.

Crowdsourcing

Saso en Fujiwara bespraken de benadering van innovatie bij Fujitsu met de term ‘monozukuri-innovatie’. Volgens hen staat open, ‘shared’ en gedemocratiseerde innovatie centraal bij Fujitsu’s missie om technologie te gebruiken voor het verbeteren van de samenleving. Crowdsourcing, zo liet Fujiwara weten, is voor Fujitsu een belangrijk gereedschap als het gaat om innovatiemanagement.

Open-source software is een belangrijke kracht achter het veranderen van traditionele bedrijfsmodellen. Saso en Fujiwara kregen daarbij veel bijval. Doug Cutting, Chief Architect van big data-specialist Cloudera, liet bijvoorbeeld weten dat er tegelijkertijd twee revoluties plaatsvinden: open-source en big data. Patenten in software zijn volgens hem een “mijnenveld waar je niet in terecht wil komen”. Patenten belemmeren volgens hem innovatie, zijn van geen waarde en helpen niemand.

Snellere productintroductie

Tijdens een paneldiscussie gingen medewerkers van Mozilla, Linux Foundation en Facebook in op open-source software. Deze bedrijven delen veelvuldig hun resultaten uit onderzoek en ontwikkeling. “Alle topbedrijven van dit moment maken gebruik van R&D van andere bedrijven, zelfs Apple”, merkte Jim Zemlin van Linux Foundation op. “Zij kunnen niet snel genoeg producten op de markt krijgen, tenzij ze gebruikmaken van open-source software.” Toch is er volgens hem tijd nodig om open-source onderdeel te maken van ‘corporate culture. Het belangrijkste struikelblok is dat men nog moet begrijpen wat wel en wat niet toegestaan is op het gebied van open-source, zowel binnen en buiten het bedrijf.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten