19 May 2014   | 0
Innovatie

Nooit meer in de file staan komt dichtbij

Nooit meer in de file staan komt dichtbij

Niets zo vervelend als hinder in het drukke stadsverkeer. Nieuwe technologie voorspelt opstoppingen en berekent de snelste route.

Nu we bijna niet meer op weg gaan zonder een GPS-apparaat en er overal internetbereik is, is het veel makkelijker en goedkoper geworden om locatiedata van bewegende personen en voertuigen te verzamelen. Dit is een kennisgebied dat steeds meer aandacht krijgt, bijvoorbeeld voor het verbeteren van de bereikbaarheid in steden en verkeersstromen beter te begeleiden. Daarom is er veel vraag naar technologie die afgelegde routes kan analyseren en aan de hand van die informatie in staat is reistijden te berekenen en routesuggesties te doen.

Alle verkeersbewegingen

Fujitsu heeft nu een technologie ontwikkeld die de verkeersstromen in beeld kan brengen en analyseren. Het voordeel van zo’n systeem is snel te voorspellen waar verstoppingen plaats gaan vinden, bijvoorbeeld wanneer een weg afgesloten is. Zo zou het snel omleidingen kunnen ontdekken die mensen gebruiken wanneer er een marathon of ander groot evenement in de stad plaatsvindt. En doordat het alleen data uit gps-systemen gebruikt, zijn zelfs de bewegingen van personen te voorspellen in attractieparken en andere toepassingen waarvoor geen wegenkaarten bestaan, zoals routes voor de luchtvaart en scheepvaart.

De klassieke benadering voor trajectanalyses in logistieke planning is het gebruik van data uit verkeerssystemen. Veel grote steden verzamelen al gegevens op kruispunten en andere plekken, zoals het aantal passerende voertuigen, maar in de praktijk blijkt het lastig om al deze informatie te combineren en ideale routes snel te berekenen. De nieuwe technologie, die Fujitsu dit jaar nog wil gebruiken in een commerciële toepassing, berekent grafieken met data uit gps-systemen. Hierdoor is het beter mogelijk om op stads- of regioniveau de verkeerstromen vast te leggen en te voorspellen.

Eenvoudig en snel

De nu nog veel gebruikte analyses in de logistieke wereld analyseren nog alle informatie uit knooppunten op een kaart. Het probleem is dat de verkeersstromen al snel gesegmenteerd weergegeven worden wanneer de data heel gedetailleerd wordt. Door juist geen gebruik te maken van langs de route verzamelde data, zoals in de nieuwe technologie, is het veel eenvoudiger om door voertuigen afgelegde trajecten op stads- of regioniveau te verzamelen. En ook wanneer er veranderingen aan het wegennetwerk worden doorgevoerd, bijvoorbeeld tijdelijk in het geval van een evenement, zijn de berekeningen door de nieuwe technologie zeer accuraat.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten