22 August 2018   | 0
Innovatie

Het nieuwe gezicht van de bankwereld in vijf trends

Het nieuwe gezicht van de bankwereld in vijf trends

Welke ontwikkelingen hebben de grootste impact op de financiële dienstverlening? Fujitsu onderscheidt vijf bepalende trends.

De grens tussen banken en tech-bedrijven vervaagt: beide bieden financiële diensten aan in de digitale arena. Vaak gebeurt dit in co-creatie tussen bedrijven, hun partners en klanten. Fujitsu signaleert vijf ‘megatrends’ waar deze ontwikkeling de financiële dienstverlening brengt. Steeds meer is er sprake van een gedecentraliseerde digitale arena, die gericht is op het aanbieden van innovatieve bankdiensten aan eindgebruikers. Deelnemers aan dit ecosysteem kunnen technologiebedrijven zijn, maar ook retailers, telecommunicatiepartijen en bedrijven uit andere sectoren waaronder ook traditionele banken. De vijf trends:

1.Nauwere integratie van diensten met het leven/werken van klanten

Het aantal manieren waarop klanten contact hebben met hun bank is traditioneel beperkt. In het verleden kwam dit eigenlijk vooral neer op bankkantoren en geldautomaten. Door de komst van smartphones is dit veranderd en de komst van stembesturing zoals Siri en Alexa zal de interactie tussen klanten en hun bank verder veranderen. Banken spelen in op de vraag van consumenten om altijd en overal toegang te kunnen verkrijgen tot diensten en een nauwere integratie met ons dagelijkse leven. Een voorbeeld is de Commonwealth Bank of Australia, die een samenwerking aanging met een groot vastgoedinformatiebedrijf en een smartphone-app ontwikkelde om het aankoopproces van een huis via de smartphone te vereenvoudigen. Door simpelweg een foto te maken van een te koop staand pand, kunnen gebruikers prijzen raadplegen, proefberekeningen maken voor een hypotheek en direct in contact komen met bankmedewerkers.

2.’Plug-and-play’ platformdiensten

Aangemoedigd door nieuwe regelgeving, onder meer in de EU en Japan, staan nieuwe back-end service providers op die ‘plug-and-play’ bankdiensten aanbieden. Deze zijn zeer schaalbaar, beschikbaar vanuit de cloud en ook voor niet-banken aan te sluiten via API’s. Deze platformdiensten bieden voordelen aan zowel banken en niet-banken. Nieuwe intreders kunnen de leveranciers gebruiken om bankdiensten aan te bieden aan hun klanten en banken kunnen de back-end services gebruiken om diensten van niet-banken toe te voegen aan hun portfolio.

3.Impact van AI laat zich voelen

AI en andere technologieën gaan de komende jaren veel traditionele banktaken overnemen. Zo schat Citibank dat technologie binnen vijf jaar dertig procent van de banen bij banken overbodig maakt. Investeringsbank Goldman Sachs bracht het aantal effectenhandelaars op haar hoofdkantoor al terug van zeshonderd naar twee(!), door het merendeel van de transacties te laten doen door softwareapplicaties. Tegelijkertijd blijven mensen een belangrijk deel uitmaken van de vergelijking. Computers nemen repetitieve taken voor hun rekening, wat mensen vrijmaakt om zich te richten op werk dat vraagt om communicatieve en creatieve vaardigheden.

4.Opkomst van blockchain

De deeleconomie zorgt voor nieuwe vormen van economische activiteit. Via netwerken verbonden dienstverleners en gebruikers zorgen voor een groeimarkt die in 2025 goed is voor een jaaromzet van 320 miljard Amerikaanse dollars, zo schat het Japanse instituut MIC. Blockchain is een belangrijk onderdeel van peer-to-peer transacties. De onderliggende technologie is essentieel voor betrouwbare transacties binnen de deeleconomie. Samen met verschillende wetenschappelijke instituten werkt Fujitsu aan de ontwikkeling van blockchaintechnologie die zulke transacties mogelijk maakt.

5. Maximaliseren van sociale waarde

Meer dan vier miljard mensen moeten het doen met een jaarinkomen van minder dan drieduizend Amerikaanse dollars. Veel van deze consumenten hebben nog nooit gebruikgemaakt van financiële diensten en gebruiken contant geld voor iedere transactie. Zonder toegang tot bijvoorbeeld leningen is het voor hen moeilijk om hun levensstandaard te verbeteren. Maar door de opkomst van smartphones wordt het voor hen mogelijk om deel uit te maken van het financiële systeem. Wel zijn er uitdagingen, bijvoorbeeld waar het gaat om het opslaan en bewerken van persoonsgegevens. Blockchain-gebaseerde toepassingen kunnen ook hier een uitkomst bieden.

 

In de digitale arena zijn banken en andere bedrijven verbonden met elkaar, met hun partners en met hun klanten en ontstaat waarde door co-creatie. Meer weten over digitale transformatie in de financiële dienstverlening? Lees onze bespiegelingen en adviezen voor deze sector in de Digital Insights-paper.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten