01 April 2016   | 0
Innovatie

Gaze tracking: een oogbeweging is al genoeg

Gaze tracking: een oogbeweging is al genoeg

Je ogen verraden je intentie. Gaze tracking maakt dat een computer doet wat je wil, zonder dat je een vinger hoeft uit te steken.

‘Jouw ogen zeggen meer’ is de titel van een bescheiden hitje dat Frans Bauer enkele jaren geleden (2009) schreef. De Japanse Fujitsu-onderzoekers die een nieuwe technologie voor gaze tracking hebben ontwikkeld, zullen dit nummer waarschijnlijk nooit gehoord hebben, maar de wetenschap dat ogen vaak meer zeggen dan woorden is cultuuroverstijgend. De beweging van ogen zegt veel over wat iemand wil doen of bereiken. Dit is het uitgangspunt van gaze tracking, waarin cameratechnologie automatisch uitvoert wat iemand wil doen. Denk bijvoorbeeld aan scrollen en inzoomen op webpagina’s en documenten op je pc.

Compacte en goedkope sensor

Gaze tracking is een technologie die Fujitsu al sinds 2012 gebruikt voor computers. Maar om zover te komen, moesten onderzoekers twee grote obstakels overwinnen: het ontwikkelen van een compacte sensor (1) en het verminderen van de kosten (2) hiervan, zodat deze goedkoop en in grote aantallen geproduceerd kon worden. Een team onder leiding van Research Manager Satoshi Nakashima bedacht een manier om uit korrelige beelden, geschoten in een lage kwaliteit met een kleine en goedkope infraroodcamera, toch oogbewegingen te berekenen.

De sensor die Fujitsu Laboratories ontwikkelde, is slechts 7 millimeter dik en kan gemakkelijk in een laptop ingebouwd worden. Dit maakt het computergebruikers mogelijk hun apparaat te bedienen, letterlijk zonder een vinger uit te steken. Maar er is nog veel meer mogelijk en de ontwikkeling van nieuwe toepassingen is in volle gang.

Mogelijkheden voor retail

Gaze tracking is een technologie die onderverdeeld kan worden in twee categorieën. Short-distance gaze tracking is geschikt voor de bediening van computerapparatuur, maar daarnaast is er long-distance gaze tracking dat voor veel commerciële doelen heel interessant kan zijn. Deze technologie kan oogbewegingen op meters afstand van de sensor detecteren. Bijvoorbeeld van een persoon die voor een winkelruit staat. Retailmanagers zouden bijvoorbeeld heel eenvoudig kunnen achterhalen naar welke producten consumenten het meest kijken. Maar ook elders, bijvoorbeeld in de toeristische sector (denk aan musea), zijn interessante toepassingen denkbaar.

Bekijk video: Gaze Tracking Technology – the Possibilities and Future

Meer informatie over Gaze tracking:

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten