10 July 2013   | 0
Innovatie

Effectiever best practices delen via social media

Effectiever best practices delen via social media

David Sacks, CEO Yammer: “Social media in bedrijven kunnen de dagelijkse e-mailstroom sterk verminderen en communicatie verbeteren.”

Enterprise software heeft de laatste twee decennia grote veranderingen doorgemaakt, maar een belangrijk element is lang over het hoofd gezien: social. Applicaties die bedrijven nu vaak toepassen missen het social element die ervoor zorgt dat collega’s beter van elkaars activiteiten op de hoogte zijn, hun interesses en problemen kenbaar maken en gebruik maken van elkaars expertise. David Yammer, CEO en oprichter van Yammer, wil daar verandering in aanbrengen. In het laatste nummer van Fujitsu’s internationale uitgave ‘I-CIO’ geeft hij een interview. Social media-functies voor bedrijven zijn een trend. Verschillende ERP- en CRM-aanbieders zijn er mee bezig en ook een bedrijf als Microsoft, dat vorig jaar 1,2 miljoen dollar betaalde om Yammer over te nemen, onderkent het grote potentieel.

Delen best practices

“Wanneer CEO’s en CIO’s zich eenmaal realiseren welke bijdrage sociale netwerken kunnen hebben als het gaat om het realiseren van bedrijfsdoelen, worden ze doorgaans wel enthousiast”, weet Sacks uit ervaring. Hij mag enkele grote namen tot klanten van Yammer rekenen, zoals Shell, DHL, 7-Eleven en LG Electronics. Een mooi voorbeeld van de waarde van sociale bedrijfsnetwerken is een case bij het Amerikaanse retailbedrijf Supervalu. Vestingmanagers in verschillende regio’s hadden in het verleden nauwelijks contact met elkaar over lopende zaken, terwijl zij wel vaak tegen dezelfde uitdagingen aanliepen. Met Yammer kwam daar verandering in en kregen zij een platform waarop zij ervaringen en oplossingen konden delen. “Plotseling verdween er een barrière”, zegt Sacks. “Nu kunnen zij best practices delen, bijvoorbeeld over effectieve manieren om producten bij winkelend publiek onder de aandacht te brengen.”

“Wanneer je nu kijkt naar de Supervalu-feed, zie je dat deze vol staat met foto’s van effectieve productendisplays in winkels. Met hun smartphone of tablet zijn winkelmanagers in staat om beelden binnen een paar seconden met al hun collega’s te delen.” Een ander voorbeeld is het Amerikaanse fastfood-bedrijf Red Robin. Met 365 vestigingen in 42 staten was het altijd lastig om een effectieve bedrijfsbrede communicatie te onderhouden. Sacks: “Door alle managers via Yammer met elkaar te verbinden, kan het bedrijf nu ideeën heel snel crowdsourcen. Van nieuwe producten en feedback van klanten tot succesvolle recepten en tijdbesparende maatregelen.”

Vervanging e-mail

Tot nu toe waren medewerkers binnen bedrijven voornamelijk aangewezen op e-mail om met elkaar te communiceren en collega’s van informatie te voorzien. Maar als bedrijfsbreed communicatiemiddel is de rol van e-mail in de nabije toekomst uitgespeeld, denkt de CEO van Yammer. “E-mail is een heel mooi medium, zolang je maar weet bij wie je in het bedrijf moet zijn voor de informatie die je nodig hebt. Want je stuurt in een groot bedrijf nu eenmaal geen e-mail naar al je collega’s met de vraag ‘Hee, weet iemand een oplossing voor deze of die uitdaging?’. Het mooie van sociale netwerken is dat je gewoon een boodschap in een open omgeving plaatst en iedereen kan je vraag beantwoorden of je verwijzen naar de juiste collega.” Voor veel vragen wordt e-mail vervangen. Sacks ziet dat het proces nu al gaande is. Bedrijven die social media gebruiken communiceren veel effectiever.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten