22 August 2017   | 0
Innovatie

Digitale reiziger zonder stress van A naar B

Digitale reiziger zonder stress van A naar B

Ter land, ter zee en in de lucht profiteren reizigers van technologie. Met Fujitsu oplossingen bieden vervoersbedrijven een optimale ervaring aan hun klanten.

Wie dagelijks met de bus of trein reist, zal zich er nauwelijks van bewust zijn. Toch is de manier waarop wij ons van A naar B bewegen in slechts een paar jaar tijd ingrijpend veranderd. Stel u eens een tijdreiziger voor uit pakweg het jaar 2007. Dat is niet zo lang geleden, denkt u wellicht. Wanneer deze nu in een bus zou stappen, zou hij in zijn portemonnee zoeken naar kleingeld om een ticket te betalen. Ondertussen ziet onze tijdreiziger medereizigers hun smartwatch of smartphone langs een apparaat halen en een zitplaats opzoeken. Zijn mond zou waarschijnlijk wagenwijd openvallen van verbazing.

Toegenomen verwachtingen

Technologie is zo’n vanzelfsprekend onderdeel geworden van ons leven, dat wij nergens meer van opkijken. Een gegeven is dat de verwachtingen van consumenten zijn toegenomen. De digitale ervaring die zij overal voorgeschoteld krijgen is ‘seamless’ en gepersonaliseerd. Dit verwachten zij ook van de bedrijven waarmee zij te maken krijgen voor hun vervoer, of het nu om trein, bus, metro of vliegtuig gaat.

Het meest stressvolle onderdeel van elke reis is het op tijd kopen van het juiste kaartje. Plastic chipkaarten of virtuele kaarten op horloges of telefoons hebben dit proces al sterk verbeterd. Fujitsu helpt vervoerders met het implementeren van zulke systemen, maar ook met tal van andere – voor de reiziger vaak minder zichtbare – oplossingen.

Rijdend onderhoud

Een mooi voorbeeld van een minder zichtbare oplossing is een case met het Britse treinbedrijf Transport for London (TFL). Het bedrijf werkt op het drukste transportnetwerk van Groot-Brittannië en onderhoud aan treinen moet zo efficiënt mogelijk verlopen om deze in bedrijf te houden. Rijdende treinen sturen met Fujitsu-technologie data over de status van onderdelen naar het asset management-systeem in het onderhoudsdepot. Met deze informatie zorgen monteurs ervoor dat de benodigde onderdelen al klaarliggen wanneer een trein binnenkomt voor onderhoud. Dit zorgt ervoor dat de treinen zo min mogelijk onnodig stilstaan en de reiziger hier geen hinder aan ondervindt.

Veiligheid is een ander voorbeeld waar Fujitsu voor verbeteringen zorgt. Veelbelovend is een project met DHL, waarbij wearable technology signaleert wanneer chauffeurs vermoeid raken. Vermoeidheid is een van de grootste gevaren op de weg en met de verzamelde data kan het bedrijf maatregelen nemen om zo potentiele ongelukken te voorkomen.

Reizen zonder oponthoud

Reisplansoftware helpt de klantervaring te verbeteren. Klanten van Virgin Trains gebruiken Fujitsu-software om hun reizen te plannen en de goedkoopste tarieven te vinden. Ook reismanagementbedrijf Click Travel gebruikt een Fujitsu-platform voor haar eigen plansysteem. En wie binnenkort eens reist via het Londense vliegveld Heathrow moet eens goed opletten in Terminal 2. Waarschijnlijk kunt u hier gewoon doorlopen. Een nieuw geïntegreerd netwerk zorgt voor betere samenwerking tussen vliegveldmedewerkers en een sterke afname in wachttijden voor passagiers.

 

Meer weten over de digitale transformatie in passagiersvervoer? Check onze speciale pagina met het thema ‘transport’ voor inzichten en aansprekende voorbeelden.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten