08 May 2014   | 0
Innovatie

Digitale cockpit geeft Philips overzicht in e-commerce

Digitale cockpit geeft Philips overzicht in e-commerce

De CIO, CDO en CMO zijn het ‘winnende trio’ voor grote bedrijven die de komende tien jaar succesvol willen zijn in e-commerce.

cahill cBlake Cahill, eindverantwoordelijk voor digitale en ‘social’ marketing bij Philips, komt aan het woord in Fujitsu’s online magazine voor CIO’s I-CIO. Hij praat daar onder meer over het nieuwe Digital Command Centre, de ‘cockpit’ die Philips in haar Amsterdamse hoofdkantoor heeft gebouwd. Een installatie met verschillende grote schermen toont daar voortdurend alle e-commerce activiteiten van Philips, zoals verkopen in online stores en supply chains. Maar ook de mate waarin gepraat wordt op sociale netwerken over producten van Philips en het sentiment rondom het merk in die kanalen.

Pieken in online conversaties

Het kijken naar deze schermen in het Amsterdamse Digital command Centre is op zichzelf al fascinerend, zo vertelt Cahill. Maar wat echt belangrijk is, zijn de verbanden die het team in Amsterdam kan maken tussen pieken in online conversaties over een bepaald product en de impact daarvan op orders in online winkels.

De officiële opening van het Digital Command Centre in maart dit jaar was een belangrijk moment voor Cahill, die sinds december 2012 voor het bedrijf werkt. “Toen ik begon bij Philips, zag ik dat er veel organische digitalisatie was door de hele organisatie heen”, zegt hij. “Dat zie je bij veel multinationals. Verschillende divisies en teams proberen verschillende benaderingen met verschillende tools. Dat kan tot grote verbeteringen leiden, maar ook tot inconsistentie.”

Consistente merkbeleving

De wereld verandert zo snel, dat organisaties methodisch te werk moeten gaan om de klantervaring te managen. “Een klant in bijvoorbeeld Thailand moet ons merk hetzelfde ervaren als iemand in Zuid-Amerika.” Om dit te realiseren moeten verschillende functies in het bedrijf samenwerken. Vooral de CIO (Chief Intelligence Officer), CDO (Chief Digital Officer) en CMO (Chief Marketing Officer) moeten dezelfde taal spreken. “Voor mij is dat het winnende trio dat een bedrijf nodig heeft, wil het relevant blijven in de komende vijf of tien jaar.”

Dit en meer interessant nieuws voor CIO’s is te lezen op I-CIO.com.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten