06 February 2014   | 0
Innovatie

Contactloos je treinkaartje betalen

Contactloos je treinkaartje betalen

Een treinkaartje kopen zonder je pinpas in een automaat te steken en je pincode in te toetsen. In het Verenigd Koninkrijk kan het al.

Met je pinpas contactloos betalen bij de kaartjesautomaat op het treinstation is in het Verenigd Koninkrijk niet langer toekomstmuziek. Het station van Basingstoke, gelegen in het zuiden van het Verenigd Koninkrijk, is een van de eerste stations van de in totaal 180 treinstations waar de contactloze betaaltechnologie wordt toegepast. Dat maakte de openbaar vervoersbedrijf Stagecoach Group recent bekend.

Contactloos betalen

De treinreiziger houdt zijn ov-chipkaart, pinpas of creditcard tegen de kaartlezer van de kaartjesmachine en de reis kan beginnen. De contactloze betaling is binnen enkele seconden voltooid. Alle bankpassen die beschikken over de juiste chip die de contactloze technologie ondersteunt, kunnen tegen de kaartlezer aangehouden worden in plaats van de kaart in de machine te steken, om vervolgens de pincode in te toetsen.

Smartphone

Het zal ook mogelijk zijn om een mobiele telefoon als portomennee te gebruiken bij de kaartjesautomaat in het Britse Basingstoke. Reizigers die in bezit zijn van een smartphone waarop hun bankgegevens staan, kunnen een treinkaartje kopen door hun telefoon tegen de contactloze kaartlezer te houden. Het systeem maakt het mogelijk om betalingen tot twintig pond te doen.

De kaartlezer die het mogelijk maakt om betalingen contactloos te voltooien is ontwikkeld door Fujitsu UK en Ierland in samenwerking met Ingenico. In de komende maanden zullen de 180 betaalmachines op de treinstations geschikt gemaakt worden. In een tweede fase is het de bedoeling om alle kaartjesverkoopmachines van de nieuwe technologie te voorzien.

Klantgemak

Bij openbaar vervoersbedrijf Stagecoach zijn ze erg tevreden met de introductie van de nieuwe technologie. “Wij lopen voorop in het gebruik van nieuwe technologie om de klantervaring verder te verbeteren. Onze ervaring is dan ook dat klanten het gemak en de snelheid van contactloos betalen waarderen”, zegt Alistair Smith, directeur IT en Commercie bij Stagecoach.

Paul Patterson, directeur bij Fujitsu UK & Ireland, denkt dat de technologie om contactloos te betalen Stagecoach zal helpen om de kwaliteit en de snelheid van de service te vergroten. “Tegelijkertijd zal de data van de klanten de hoogste standaard van bescherming genieten.”

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten