26 July 2018   | 0
Innovatie

AI is de T-Ford van onze tijd

AI is de T-Ford van onze tijd

De opkomst van AI gaat sectoren op hun kop zetten, aldus Fujitsu’s Chief Evangelist Iwao Nakayama

Van maakindustrie tot stedelijke infrastructuur tot het menselijk lichaam zelf: de digitale revolutie raakt elk aspect van ons bestaan. Alleen Artificial Intelligence (AI) kan ons helpen om deze complexe, datarijke omgevingen te begrijpen. Maar welke impact heeft deze technologie op onze (nabije) toekomst? Fujitsu’s Chief Evangelist Iwao Nakayama ging recent in op dit vraagstuk op I-CIO, het Fujitsu-platform voor IT-beslissers. Hij is er zeker van dat AI voor paradigmaverschuivingen gaat zorgen in verschillende sectoren. “Geen enkele sector, van landbouw tot dienstverlening, ontkomt aan digitalisering en de overvloed aan data die het gevolg daarvan is. Om hier waarde uit te halen, moeten bedrijven wel aan de slag met AI.

Revoluties gaan snel

De Japanse Nakayama, onlangs nog spreker tijdens Fujitsu Forum in Tokio, maakt een historische vergelijking met betrekking tot AI. “Als je in New York zou zijn in het jaar 1900, zou je in straten als Fifth Avenue eindeloze rijen paarden en wagens zien. Maar in 1913 waren deze verdwenen: alles wat je toen nog zag was een optocht van T-Fords. Deze verandering – een paradigmaverschuiving in mobiliteit – vond plaats in een tijdsbestek van slechts dertien jaar.” Nakayama wil ermee benadrukken hoe snel de verandering zich destijds voltrok. De eerste Ford Model T reed immers pas in 1908 de fabriek uit. “Paradigmaverschuivingen gaan vaak op zo’n manier, ze brengen snel grote veranderingen teweeg.”

De komst van auto’s betekende honderd jaar geleden niet alleen het einde van paarden in het straatbeeld, maar ook de komst van een nieuw ecosysteem om het autorijdende publiek mee te bedienen. Van tankstations tot stoplichten en rijscholen. “Ik denk dat AI een technologie is met het potentieel voor een vergelijkbare transformatie en dat we ons op de vooravond bevinden van een AI-revolutie.” Alleen Fujitsu werkt op dit moment met klanten wereldwijd al aan zo’n achthonderd projecten met AI-technologie. Een voorbeeld is een samenwerking met de universiteit van Hiroshima die moet leiden tot de invoering van een systeem dat dokters moet gaan helpen CT-scans sneller te beoordelen. Ook bouwt Fujitsu met industriële bedrijven aan systemen die fouten in producten signaleren en gebruikt het sinds enkele jaren AI in callcenter-omgevingen voor het analyseren van gesprekken.

Belangrijke rol voor CIO

Om AI-projecten tot een succes te maken, stelt Nakayama dat organisaties aan enkele voorwaarden moeten voldoen. Zo moeten zij een duidelijk beeld hebben van wat zij willen bereiken en welke datasoorten en specialisten daarvoor nodig zijn. “AI is in feite een technologie die het gebruik van data optimaliseert. Zonder de juiste resources en skills loop je met projecten tegen een muur aan.”. De rol van de CIO wordt hierdoor belangrijker, denkt hij. “Een goed voorbeeld is Goldman Sachs in de VS, dat het aantal traders in één vestiging na de implementatie van AI terugbracht van zeshonderd naar twee. Gelukkig werden de overige 598 overgeplaatst naar andere rollen, maar dit geeft de impact van de technologie wel weer. Een CIO van nu is verantwoordelijk voor de invoering van nieuwe technologie, in lijn met de strategie van de CEO, en is zich daarbij bewust van het effect op de werkvloer.”

 

Digitale transformatie is essentieel geworden voor het duurzame succes van organisaties. Ontdek hoe Fujitsu bedrijven bijstaat met het digitaliseren van hun processen, waardoor zij bijblijven in een veranderende wereld.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten