23 March 2018   | 0
Innovatie

Agile beheer: de volgende stap

Agile beheer: de volgende stap

Nu steeds meer teams binnen organisaties agile gaan werken, met de developers voorop, rijst de vraag: kunnen ook serviceteams, bijvoorbeeld voor werkplek- en infrastructuurbeheer, agile werken?

Of beter gezegd, moeten ze niet agile gaan werken? De (interne) klant heeft geen geduld meer om lang op de implementatie van changes te wachten, andere afdelingen werken al agile. Kan beheer dan achterblijven? In november 2016 heeft ING Global Workplace Services de stap gezet en ging over op agile werken. De agile samenwerking tussen ING en dienstverlener Fujitsu was afgelopen december goed voor een Tommie Award ‘Most Succesful Company in Sourcing’ van ICT Media. Nu zo’n 1,5 jaar op weg, zijn er tal van ervaringen te delen. Dit was dan ook de insteek van een discussietafel, die 20 maart j.l. georganiseerd werd door ICT Media en Fujitsu met medewerking van ING.

Samenwerkingsmodel

Geïnspireerd door o.a. Google, Spotify en Netflix stapte ING al in 2015 over op agile werken (bekijk ING video). ING BankInfra ging natuurlijk mee met deze nieuwe manier van werken. Ook de manier waarop er met leveranciers werd samengewerkt moest worden aangepast. In november 2016  werd na twee jaar binnen het vijfjarige contract, het samenwerkingsmodel tussen ING Digital WorkPlace Services (onderdeel van ING BankInfra) en Fujitsu aangepast naar agile. Vandaag de dag werken squads, bestaande uit medewerkers van ING en Fujitsu, aan de realisatie van de ING WorkPlace 2020 strategie, waarbij de customer journey en de Net Promoter Score maatgevend zijn.

Beweegredenen

De discussietafel vond plaats in experience center de Bridge bij Fujitsu in Maarssen. Chris Wauters, Area Lead ING Global Workplace Services, deelde tijdens de sessie zijn best practices. Hij ging onder meer in op de redenen om agile te gaan beheren, zoals de wens om sneller beslissingen te kunnen nemen en vlotter (nieuwe) diensten te kunnen leveren. Ook efficiency (continuous improvement) en een hechtere samenwerking met de dienstverlener waren redenen om de agile manier van werken te omarmen. Wauters benoemde ook aspecten als kwaliteitsbewaking, de rol van de “Obeya Wall” in combinatie met MT Standups en veranderingen in de governance structuur om agile werken mogelijk te maken.

Discussietafel

Vervolgens was het aan de deelnemers, een kleine twintig in getal, om hun ervaringen te delen en vragen over agile te stellen, die vaak door Wauters beantwoord konden worden. Aan tafel werd gesproken over de vraag of agile wel werkt bij managed infrastructure services. Niet in alle opzichten, was de conclusie, omdat sommige zaken – neem een firewall – nu eenmaal niet iteratief te implementeren zijn. Wie echter afstapt van het idee dat ‘opleveren’ in een agile context altijd om een stuk software gaat, merkt dat agile beheer prima mogelijk is. Bijvoorbeeld om een plan te ontwikkelen, of een bepaalde configuratie. Een andere stelling waarover de deelnemers met elkaar in discussie gingen was of je het contract, in de context van uitbesteding, per se moet wijzigen om agile werken mogelijk te maken. Aan tafel viel te beluisteren dat dit soms nodig is, maar niet altijd lukt. Er zijn ook voorbeelden, onder meer van ING, waarbij het contract niet of nauwelijks ter tafel komt. “Wij gaan dit gewoon samen doen”, dat was het uitgangspunt van ING en Fujitsu, aldus Wauters. Hechter samenwerken, partnership en elkaar wat gunnen zijn daarvoor wel belangrijke elementen. Een levendige discussie ontstond rondom de kwestie van leiderschap in agile organisaties. Loslaten is het parool, de teams zelfsturend laten zijn, maar toch weten te coachen, en vooral inspireren, met medewerkerstevredenheid over diensten (Net Promotor Score) en waarde leveren voor de organisatie als de hoogste prioriteit. Ook de leider zelf zal agile moeten worden.

Het was een zeer boeiende sessie, waar het enige dat ontbrak om de materie nog verder uit te diepen de factor tijd was. Agile werken lijkt zich als een olievlek uit te breiden. Het inspireert, maakt productiever en autonomer, maar stelt ook veel nieuwe eisen.

 

Meer weten? Lees dan ook het achtergrond artikel van de Tommie Award op de website van ICT Media: https://itexecutive.nl/management/agile-management-van-werkplekdiensten-bij-ing/ of download de publicatie van het partnerartikel uit CIO Magazine #1, een uitgave van ICT Media. De foto’s van de inspirerende discussietafel kunt u ook online bekijken. Een volledige publicatie van de rondetafel sessie stond ook in CIO Magazine #2, een uitgave van ICT Media.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten