22 June 2020   | 0
Algemeen

Moet onze visie veranderen als gevolg van de coronacrisis?

Moet onze visie veranderen als gevolg van de coronacrisis?

Vooruitziendheid is binnen elk bedrijf een belangrijke eigenschap bij het plannen van de toekomst. Helaas valt niet overal rekening mee te houden. Neem bijvoorbeeld de onvoorziene omstandigheden als gevolg van Covid-19. Maar vraagt dit ook om een drastische herziening van je toekomstvisie?

Niet echt, aldus David Gentle, Director of Strategy & Foresight bij Fujitsu UK & Ireland. Fujitsu’s filosofie van ‘human-centricity’ blijft de bestemming, zelfs als de weg ernaartoe verandert. Wij bespraken met David wat de dit jaar uitgebrachte Fujitsu Technology & Service Vision betekent voor Fujitsu’s klanten, partners, werknemers en stakeholders.

David, zou je allereerst het doel van de Vision kunnen toelichten?

“Natuurlijk. Het rapport laat zien wat Fujitsu’s perspectief is op de toekomst en wat wij doen als organisatie om deze ten goede te veranderen.

Wij brengen dit rapport elk jaar naar buiten. We richten ons op trends en technologieën die ons in staat stellen een toekomst te ontwikkelen die werkelijk human-centric is. Het telkens weer updaten van het rapport is voor ons een manier om aan onze klanten, partners en werknemers te laten zien wat er over de afgelopen twaalf maanden is veranderd.

Wat wij ambiëren met de Fujitsu Technology & Service Vision is dat deze de grote uitdagingen identificeert. Niet alleen de uitdagingen die bedrijven tegenkomen, maar ook de maatschappij in bredere zin. Vervolgens laten wij zien hoe technologie kan helpen om deze vraagstukken op te lossen, in het bijzonder de rol die de digitale transformatie hierin speelt.

Wij hopen dat het onze klanten overal ter wereld helpt hun strategie te bepalen en hen de informatie geeft waarop zij hun beslissingen baseren. Tegelijkertijd is het ook belangrijk voor onze eigen organisatie. De Vision geeft 130.000 Fujitsu-medewerkers wereldwijd een leidraad waardoor zij consistent zijn in hun samenwerking met klanten en inspireren tot gesprekken die waarde opleveren.”

De COVID-19 pandemie zal een belangrijk thema geweest bij het opstellen van het rapport. Heeft het Fujitsu’s doelen veranderd?

Human centricity blijft de belangrijkste eindbestemming voor technologie en diensten. Maar je hebt gelijk in de zin dat de pandemie ons aan het nadenken heeft gezet voor wat betreft de factoren die belangrijk zijn bij het bereiken daarvan.

De twee belangrijkste zijn vertrouwen en weerbaarheid. Het rapport van vorig jaar richtte zich hier al op. We keken bijvoorbeeld naar de rol van technologie bij onderwerpen zoals fake news en privacy. Evenals hoe bedrijven ethisch zouden moeten opereren om politieke onrust en klimaatverandering tegen te gaan.

Het is duidelijk hoe belangrijk het is voor bedrijven om hun plek te bepalen in het grotere maatschappelijke ecosysteem. We zien op dit moment hoe ze dit proces doormaken tegen de achtergrond van COVID-19. Maar eerlijk gezegd laat dit vooral een trend zien die toch al belangrijk was.

Het publieke besef van welke organisaties waarde toevoegen aan de maatschappij en gemeenschappen – en niet alleen aandeelhouders – zal alleen maar toenemen. Om duurzame groei op lange termijn te leveren is het belangrijk dat organisaties hun nut voor de maatschappij definiëren en deze belofte vervolgens ook waarmaken.

Weerbaarheid is de tweede essentiële factor die wij vorig jaar toelichtten. De pandemie heeft dit alleen maar verder versterkt. We keken ernaar vanuit het perspectief van bedrijven die in staat zouden moeten zijn hun operaties snel aan te passen in de snel bewegende wereld van technologische verandering. Inmiddels is het wel duidelijk dat weerbaarheid ook betekent dat je in staat moet zijn om te reageren op de meest extreme, onvoorziene omstandigheden.”

Vertrouwen en weerbaarheid zijn twee factoren die nadrukkelijk human-centric overkomen. Zijn in het rapport van dit jaar veranderingen zichtbaar in hoe bedrijven hun werknemers tegemoet treden?

Over de hele linie is er sprake van een verandering, die bottom-up plaatsvindt. Leidinggevenden richten hun blik steeds meer op mensen. Zij begrijpen het belang van personeel dat betrokken is en empowered, evenals de noodzaak om vaardigheden te ontwikkelen die gericht zijn op de klant en op de maatschappij in bredere zin. Meer dan ooit zijn mensen de stuwende kracht achter verandering op elk niveau. En dit is ook waarom we steeds meer bedrijven zien die ervoor kiezen om een positieve maatschappelijke rol op te pakken. Dit beschrijven wij als een beweging richting een multi-stakeholder wereld.

Welke rol speelt technologie in deze human-centric benadering van medewerkers? Is daar ruimte voor?

“Jazeker. Organisaties zetten technologie meer dan ooit in als middel om mensen te helpen de resultaten te behalen die zij nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld zijn om op afstand met anderen te communiceren, of voor het managen van risico’s.

Er zijn drie technologische gebieden die passen binnen deze dynamiek en deze bespreken wij allemaal in het rapport. Het gaat om Explainable AI, Digital Annealer en Digital Trust.

Explainable AI helpt ons te begrijpen waarom een AI-oplossing een bepaalde uitkomst geeft. Dit is belangrijk voor verschillende toepassingen, maar een voorbeeld is de rol van AI in diagnosticeren bij kankeronderzoek.

De Digital Annealer is een unieke door quantum geïnspireerde technologie die snel oplossingen geeft bij ingewikkelde optimalisatievraagstukken met veel verschillende combinaties. De technologie heeft veel verschillende toepassingen, waaronder financieel portfoliomanagement, het ontwikkelen van geneesmiddelen, sturen van verkeersstromen en fabrieksprocessen in de automotive industrie.

Digital Trust is iets wat ontstaat door technologieën zoals blockchain, biometriek en cyber security, die transparantie en robuustheid brengen in de digitale wereld. Maar technologie is maar een deel van de oplossing. We moeten nieuwe manieren van werken ontwikkelen om de voordelen van deze technologieën optimaal te benutten.”

Waarom zouden mensen de Fujitsu Technology & Service Vision van dit jaar moeten lezen?

“Inmiddels delen veel mensen in de Fujitsu-gemeenschap onze visie dat de toekomst human-centric is, zoals ik al heb uitgelegd. Maar wat recente ervaringen ons hebben laten zien is dat de route van deze reis obstakels kan bevatten, niet noodzakelijkerwijs door een slechte planning, maar door een veranderende wereld.

De Fujitsu Technology & Service Vision biedt de gelegenheid om een pitstop te maken en je route te ‘rekalibreren’. Het moment bij uitstek om een weg te bepalen door het ruige landschap voor ons en daar zelfs nog achter.”

Het Fujitsu Technology & Service Vision-rapport is hier beschikbaar. Download nu om meer te weten te komen over de door David genoemde trends, evenals voorbeelden van hoe technologie nu al de stap helpt te zetten van visie naar realiteit.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten