15 September 2015   | 0
Geen categorie

Kortste wachtrij is hogere wiskunde

Kortste wachtrij is hogere wiskunde

Drukte en lange wachttijden op het vliegveld leveren ongemak en stress op. Een Japans vliegveld lost het op met wiskundige modellen.

Het aantal toeristen dat Japan aandoet, zit al enkele jaren flink in de lift. De lage koers van de yen, versoepelde visa-eisen voor reizigers uit landen in de regio en de opkomst van goedkope luchtvaartmaatschappijen zijn enkele oorzaken. De drukte op vliegvelden neemt hierdoor toe. Bij de incheckbalies en winkels is het dringen geblazen, met stress en ontevredenheid onder passagiers als gevolg. Het management van Fukuoka Airport, op het zuidelijke eiland Kyushu, overweegt verschillende maatregelen om de tevredenheid te verbeteren, maar wat zijn daarvan nou de meest effectieve?

Samenwerking

Fujitsu werkt samen met de faculteit industriële wiskunde van de Kyushu University en Fukuoka Airport aan het verhogen van de passagierstevredenheid, door het toepassen van mathematische systemen. De deelnemende partijen hebben aangekondigd op een wiskundige manier te kijken naar de oorzaken die van invloed zijn op de psychologie van reizigers, bijvoorbeeld wanneer zij te maken krijgen met drukte.

De eerste stap van de onderzoekers is het bouwen van een simulatie van opstoppingen in de internationale terminals, waar de problemen het meest nijpend zijn. Daarna zullen zij ter plekke data verzamelen en tests uitvoeren die het effect van maatregelen berekenen. De samenwerking is met name bijzonder omdat de tevredenheid van reizigers deels te maken heeft met psychologische factoren. Het effect daarvan valt weliswaar te berekenen, maar managers zullen nooit zomaar een wiskundige oplossing accepteren als zij zelf niet betrokken zijn geweest bij het project. Daarom is het belangrijk dat wetenschap en praktijk hier de handen ineen slaan.

Kennis elders toepasbaar

Opstoppingen bij incheckbalies en andere vertrekprocedures zijn van grote invloed op passagierstevredenheid. Stress speelt bijvoorbeeld een rol als het wachten te lang duurt. Mogelijke oplossingen zijn het aanpassen van het aantal balies of het implementeren van een automatisch screeningsysteem. Door het project op Fukuoka Airport worden wiskundige modellen ontwikkeld die inzicht geven in menselijk gedrag, die ook elders toepasbaar zijn. Het vliegveld zal als eerste profiteren van de opgedane kennis, door het invoeren van de maatregelen die het grootste effect hebben op de tevredenheid van reizigers.

 

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten