12 March 2019   | 0
Enabling Digital

Vijf IT-voorspellingen voor de overheidssector

Vijf IT-voorspellingen voor de overheidssector

De Nederlandse overheidssector is koploper in Europa als het gaat op digitalisering. Maar tegelijkertijd is er nog altijd een verschil tussen de digitale diensten zoals ze nu zijn en de verwachtingen van burgers. Ook zijn er zorgen over cybercrime en privacy. En wat kan de overheid verwachten van nieuwe technologieën, zoals blockchain en AI? De vijf belangrijkste trends op een rij:

1.  Meer aandacht voor preventie van cybercrime

Het verbeteren van cybersecurity wordt steeds belangrijker voor overheden, voornamelijk vanwege de toenemende hoeveelheden gevoelige data met betrekking tot burgers. Daarbij vormen geïndustrialiseerde cybercrime en nieuwe verplichte EU-regels over cybersecurity een uitdaging voor publieke organisaties. Een trend is dat een preventieve, op informatie gebaseerde benadering van cybersecurity vaker de voorkeur krijgt boven de traditionele, reactieve modus. Dit voorkomt veel schade, maar hiervoor is wel accurate informatie nodig. In Nederland geldt het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) als het centrale informatiepunt en expertisecentrum. Een veelbelovende ontwikkeling is dat Kunstmatige Intelligentie een groeiende rol speelt bij een geavanceerde identificatie van cyberdreigingen en het bestrijden hiervan.

2.  Overheidssector kiest sneller voor cloud

De adoptie van cloud-IT loopt in de publieke sector flink achter op het bedrijfsleven. Zorgen over databescherming spelen daarbij een rol. Toch zijn er grote verschillen tussen Europese landen. Met name in kleinere landen (Estland, Finland en Malta) wordt er veel gebruik gemaakt van de publieke cloud, terwijl grotere landen vaker kiezen voor een on-premise, private cloud. In Nederland heeft de overheid een Rijks-cloud ingericht, die geleverd wordt vanuit vier eigen datacenters. Dit houdt de volledige controle over inrichting en beheer bij de overheid. Meer maatregelen om data te kunnen beschermen, plus druk om te bezuinigen, zorgt ervoor dat er vaker voor cloud-achtige constructies gekozen gaat worden.

3.  Automatisering raakt in een stroomversnelling

Nieuwe technologieën werden het afgelopen jaar in elke sector met argusogen bekeken – ook in de overheidssector. Veel mensen zien bijvoorbeeld een technologie als blockchain, onder meer als enabler van smart contracts, als oplossing voor praktisch elk probleem op elk gebied. Na enkele proeven bij de overheid zal blockchain in de toekomst een rol gaan spelen bij diensten waarbij soms grote aantallen organisaties betrokken zijn. Met als belofte sneller en efficiënter beslissingen te kunnen nemen zal het gebruik van machine learning in de overheidssector toenemen. Wel blijft het van belang dat deze beslissingen transparant en begrijpelijk zijn.

Automatisering is ondertussen op veel gebieden al doorgedrongen in businessprocessen van publieke organisaties. De opkomst van Robotic Process Automation (RPA) is hier een bewijs van. De inzet van deze technologie op plekken waar veel herhalende procedures plaatsvinden, zorgt ervoor dat er minder fouten gemaakt worden en medewerkers in te zetten zijn op taken waar zij meer waarde toevoegen.

4.  Zorgen over privacy nemen toe

De digitale overheid krijgt steeds meer gestalte. In veel Europese landen is het ‘laaghangende fruit’ wat betreft het digitaliseren van publieke diensten al geplukt. De belangrijkste manier om de dienstverlening nog verder te verbeteren is het samenbrengen van diensten in ‘digitale arena’s’ die van waarde zijn voor burgers en organisaties. Er valt bijvoorbeeld veel te zeggen voor het beschikbaar maken van gegevens over mentale gezondheid van individuen voor onder meer maatschappelijk werk en politiedoeleinden. Maar tegelijkertijd raakt dit ook aan een grote zorg van veel Nederlanders. Maar liefst 94 procent maakt zich zorgen over de bescherming van hun persoonsgegevens, zo blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Mensen vrezen vooral voor misbruik van hun identiteitsgegevens door criminelen, maar ook zijn er zorgen over de ‘dataverzameldrang’ van veel organisaties. Om publieke diensten verder te kunnen digitaliseren, moet er oog zijn – en blijven – voor de gevaren van het systematisch verzamelen en delen van persoonsgegevens. Iets wat in Nederland nu onder meer gebeurt met de introductie door de overheid van het Idensys-identificatiesysteem (ook wel bekend als eID).

5.  Burger wil een betere ervaring

Als we het hebben over digitale dienstverlening, valt al snel de term ‘customer experience’. Met name in e-commerce zetten aanbieders sterk in op het verbeteren van de klantervaring. Maar ook publieke dienstverleners kunnen niet achterblijven: de tijden waarin we allang blij waren dat we überhaupt iets hoorden van de overheid na bijvoorbeeld het indienen van een belastingaangifte of het aanvragen van een officieel document, zijn vervlogen. Burgers bekijken publieke diensten van uit het oogpunt van een consument, wat wil zeggen dat informatie eenvoudig beschikbaar moet zijn en dienstverlening snel. Omslachtige processen zijn onacceptabel. De Nederlandse overheid is een van de digitale voorlopers in de EU en maakt meer en meer diensten online beschikbaar. Dit is onder meer het resultaat van het enkele jaren geleden ingezette beleid rondom de Digitale Agenda en verbeterprogramma’s die hierna zijn gekomen. De volgende stap is het verder verkleinen van de ‘usability gap’ die er nog altijd is tussen hoe diensten werken en hoe burgers deze eigenlijk willen gebruiken anno 2019. Onder meer de invoering van Kunstmatige Intelligentie en verder gebruik van data analytics kan hierin helpen, evenals het organiseren van overheidsdiensten rondom life events van burgers (bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk, pensionering, enz.). Dit weerspiegelt hoe mensen hun eigen leven ervaren, in plaats van de organisatorische silo’s tussen publieke instellingen.

Meer weten over wat Fujitsu doet voor de overheid in? Lees over onze dienstverlening, visie en cases met Nederlandse organisaties op onze webpagina voor de overheid: http://www.fujitsu.com/nl/overheidssector

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten