07 March 2018   | 0
Enabling Digital

Maak kennis met uw nieuwe virtuele collega

Maak kennis met uw nieuwe virtuele collega

Op de werkvloer ‘nieuwe stijl’ werken mensen en robots zij aan zij. Bent u al voorgesteld aan uw nieuwe, virtuele collega?

Robotic Process Automation (RPA): de term valt steeds vaker. Voor sommigen, vooral IT’ers en businessmensen die verantwoordelijk zijn voor ‘Fast IT’, behoeft de term RPA zelfs geen enkele uitleg meer. Anderen hebben iets meer uitleg nodig. Wat is het eigenlijk? RPA betekent niets meer, maar ook niets minder, dan je nieuwe virtuele collega. Het is geen ‘deep learning’ AI die wereldproblemen oplost met briljante algoritmen, maar dat hoeft ook niet. Ik zie genoeg zaken waarbij de virtuele collega veel waarde kan toevoegen, met name waar het gaat om repetitief en foutgevoelig werk. De virtuele collega kan ook overal in een organisatie werken; van HR tot marketing en van de risk-afdeling tot de klantenservice.

De ene robot is bekender dan de andere. De meeste mensen kennen al wel de ‘chatbots’ die banken, verzekeraars en webshops inzetten om de meest gangbare klantvragen en -verzoeken af te wikkelen. Maar weten zij ook dat het steeds vaker robots zijn die de applicaties en websites bouwen voor klantcontact en dat robots de databases erachter onderhouden? Dit alles gebeurt geruisloos en buiten het zicht van 99 procent van de mensen. Logisch dus dat het voor velen lastig is de echte wereldwijde impact van robotisering in te schatten. Met de komst van RPA verschijnen er nog meer virtuele collega’s op de werkvloer. Wat doen zij eigenlijk? Ik stel er alvast vier voor.

Data entry robot
Het ellenlange invoeren van data is bij uitstek het terrein van robots. Deze virtuele collega gaat 24/7 door, zonder oponthoud en – minstens zo belangrijk – zonder fouten. De data entry robot neemt data uit verschillende bronnen en zorgt voor invoer in bijvoorbeeld een ERP-systeem. Tooling zoals digitale beeldherkenning zorgen ervoor dat de robot in staat is om informatie te ‘lezen’. Met de juiste regels kan deze robot de data bewerken, communiceren met systemen en transacties, en waar nodig, de data verwerken.

Validatie- en verificatierobot
De validatierobot kan gebruikt worden om een systeem buiten de vaste ‘workflow’ in te seinen om te checken of informatie juist is. Een toepassingsgebied is de financiële sector, aangezien het in deze sector nodig is de authenticiteit van een financiële transactie na te gaan. Normaliter vervangt deze robot de ‘sanity check’ op opvallende transacties die nu meestal nog door mensen wordt uitgevoerd.

Systeemintegratierobot
Het integreren van verschillende systemen kan een complex en zeer arbeidsintensief proces zijn. Deze nieuwe virtuele collega neemt de traditionele taak over, versnelt deze en kan de verbinding ‘patchen’ zonder dat zijn menselijke collega’s er verder nog veel omkijken naar hebben. Het resultaat is dat het in gebruik nemen van een nieuw systeem een stuk goedkoper is geworden.

Scheduled/trigger robot
In iedere organisatie zijn er veel (periodiek) terugkerende taken die simpel van aard zijn, maar niet uitgevoerd kunnen worden totdat een bepaalde gebeurtenis zich aandient. Een ‘trigger’ robot kan bijvoorbeeld ideaal zijn voor het opstellen van maandelijkse rapportages binnen verschillende afdelingen.

 

Auteur: Hugo Herman de Groot

Hugo Herman de Groot werkt bij Fujitsu en gelooft in mensen, acties, samenwerken en technologie. Hij richt zich op co-creatie met klanten en partners bij het maken van business oplossingen die zijn gebaseerd op Robotic Process Automation en Internet of Things.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten