22 November 2018   | 0
Enabling Digital

Highlights van Fujitsu Forum 2018

Highlights van Fujitsu Forum 2018

De focus blijft op ‘connected services’ middels hybrid cloud, werkplek 2025 en het inrichten van Europese kenniscentra op het gebied van AI, RPA, Blockchain en Analytics.

Dat waren belangrijke peilers van het Europese tech-event. Ruim 12.000 bezoekers kwamen op 7 en 8 november j.l. naar Fujitsu Forum in München. De belangrijkste inzichten van de keynotes en demonstraties op de beursvloer werden op woensdag 21 november tijdens een ontbijtsessie in het hoofdkantoor van Fujitsu Nederland nader besproken met adviseurs en andere executives. Opvallend was dat Fujitsu niet zelf het woord nam, maar dat de hoogtepunten werden gepresenteerd door een adviseur en een klant. Namens de adviseurs deed Marco Gianotten (CEO & Founder, Giarte) verslag van de in München aangekondigde richting die Fujitsu kiest voor de komende jaren. Marco Meijerink (Group IT Manager, Royal IHC) vertelde als Fujitsu-klant over zijn IT-uitdagingen en de waarde van zijn bezoek aan Fujitsu Forum.

Perfecte storm van ontwikkelingen

“Overweldigend”, dat was de eerste indruk van Gianotten over de schaalgrootte van het event. Hij spreekt over een “perfecte storm” van verschillende ontwikkelingen waar Fuijtsu op inzet. De komende jaren staan in het teken van een grootschalige transformatie, waarin Fujitsu zich meer en meer ontwikkelt tot een applicatiemerk. Daarbij wordt gekeken naar de hybride cloud, met focus op het applicatielandschap en een commitment aan open standaarden zoals OpenStack om zowel private als public cloud deployments mogelijk te maken. Daarnaast maakt Fujitsu zich sterk voor werkplekoplossingen die verder rijken dan alleen het technologische perspectief, maar waarin de gebruikerservaring centraal staat.

Waar vorig jaar tijdens Fujitsu Forum nog volop werd gesproken over een cloudstrategie rondom Fujitsu’s K5 Cloud, heeft inmiddels een herziening van deze strategie plaatsgevonden. Inmiddels zijn er wereldwijd nog maar zeven belangrijke spelers in de publieke cloud overgebleven: AWS, Azure, VMware, Google, IBM (zeker na de recente overname van Red Hat), AliCloud en Oracle. De Fujitsu-strategie reikt daarom verder dan K5. Fujitsu zet in op de samenwerking en het gebruik van AWS en Azure en onderstreept haar commitment aan open standaarden om zowel private als publieke cloud deployments mogelijk te maken. Ook ligt de focus op applicatietransformatie, waarbij steevast gekozen zal worden voor co-creatie met klanten en partners. Wat dit inhoudt, is in feite de weg naar een cloud-native applicatielandschap. Fujitsu doet dit op drie niveau’s, te weten re-platforming (containerisatie van traditionele applicaties), re-factoring (het omzetten van code om applicaties geschikt voor de cloud te maken) en re-born (het ontwikkelen van nieuwe, cloud-native applicaties).

De essentie is, stelt Gianotten, dat klanten binnen vijf jaar een totaal andere indruk krijgen van wat Fujitsu doet. Niet alleen wereldwijd, maar ook in Nederland. Door het inrichten van een viertal Centers of Excellence (AI in Frankrijk, Robotic Process Automation in Denemarken, Blockchain in België en Analytics in Spanje) hoeft Fujitsu Nederland niet meer naar Japan te kijken als het gaat om innovaties voor klanten, maar zijn deze gewoon in Europa te halen. Ook de Global Service Delivery Unit van Fujitsu zet de volgende stappen. Als het gaat om oplossingen voor de werkplek, is het mogelijk maken van een productieve, tevreden en betrokken workforce inmiddels de inzet geworden. Een van de belangrijkste nieuwe inzichten is dat het ‘emotioneel ontwerp’ van een werkplekoplossing belangrijk is. Fujitsu kijkt daarbij nadrukkelijk naar de gaming-industrie, door concepten toe te passen die zich richten op een maximale gebruikerstevredenheid.

Fujitsu-klant zoekt meerwaarde in IT

Meijerink vertelde enthousiast wat meer over zijn werkgever Royal IHC. Met een sterk gedecentraliseerde organisatie, bestaande uit 35 business units in 17 landen, produceert het bedrijf systemen voor de bagger-, offshore- en mijnindustrie. Ingewikkelde, kapitaalkrachtige producten in een markt die Meijerink omschrijft als complex. Het verbeteren van de informatiesystemen is het doel van een centralisatieslag die het bedrijf sinds enkele jaren maakt met het ‘One IHC’-programma. Uniforme IT-tooling en meer synergie tussen de verschillende business units moet de deur openen naar nieuwe mogelijkheden en meerwaarde voor de klant creëren, zoals het kunnen uitvoeren van voorspellend onderhoud aan schepen.

Een hybride IT-infrastructuur, waar Fujitsu de komende jaren op inzet, is ook voor Royal IHC belangrijk. En daarin staat het bedrijf niet alleen. In 2020 heeft 90 procent van de organisaties een hybride IT-infrastructuur, zo bleek uit gedeeld onderzoek op Fujitsu Forum. Een puur technische focus hierop ziet Meijerink echter als te beperkt. Cloud is een middel, geen strategie op zichzelf. Ook voor de werkplek moet de focus niet teveel op de technologie liggen, maar in dit geval op de gebruiker. Traditionele werkplektooling wordt doorgaans (te) weinig gebruikt doordat ze te weinig appelleren aan de emotionele behoefte van gebruikers.

Vertrouwen en gevoel

Meijerink bezocht onder meer de keynote van Rachel Botsman, die zich als auteur en onderzoeker richt op samenwerking en vertrouwen in combinatie met digitale technologie. Om verder te komen als organisatie, wordt vertrouwen belangrijker. Weg dus met de prikklok en meten op input, maar samen werken aan iets moois. Maar ook naar leveranciers toe (veel SLA’s met cloudleveranciers zijn ‘best effort’) en in het werken met technologieën als AI speelt vertrouwen een belangrijke rol. Om de juiste mensen te vinden en medewerkers te hebben die tevreden, productief en betrokken zijn is ‘gevoel’ een voorname parameter. Meijerink sloot dan ook af met de krachtige quote van dichteres Maya Angelou (1928-2014), die door Botsman tijdens Fujitsu Forum werd gedeeld:

“People will forget what you said, people will forget what you did, but people wil never forget how you made them feel.”


Meer weten?

Bekijk de Fujitsu Forum 2018 aftermovie, de video over Co-creation for Success, of bekijk video’s van keynotes en expert interviews op het Fujitsu Forum YouTube kanaal.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten