27 January 2014   | 0
eHealth

Begrijpelijke ICT voor betere e-health

Begrijpelijke ICT voor betere e-health

Patiënten die aan bed gebonden zijn, maken voor entertainment en e-health gebruik van ICT. Een eenvoudige bediening is hier essentieel.

Voor cliënten in zorginstellingen is het sinds jaar en dag gebruikelijk hen van televisie te voorzien. Inmiddels is het onder consumenten niet meer dan normaal dat het televisiesignaal digitaal is en televisie steeds vaker gecombineerd wordt met internetdiensten. Voor de zorg opent dit mogelijkheden voor e-health-toepassingen. Voorwaarde daarvoor is echter wel dat het goed wordt uitgevoerd. Cliënten zonder veel computerervaringen moeten met de devices kunnen werken die zij tot hun beschikking hebben. Maar het moet ook goed georganiseerd en beveiligd zijn en wanneer cliënten er zelf niet uitkomen moeten zij snel hulp kunnen krijgen.

Cliënten-ICT

Als aanbieder van diensten op 14.500 bedlocaties, verdeeld over 32 zorginstellingen in Nederland, heeft Fujitsu’s partner Patientline veel ervaring opgedaan binnen ziekenhuis organisaties. Samen met Fujitsu levert Patientline deze diensten nu ook in de Care sector, speciaal voor Geestelijke Gezondheidszorg organisaties en Verpleeghuizen & Verzorgingshuizen. Daartoe is de gezamenlijke nieuwe Clienten ICT dienst zodanig opgezet dat deze op een uiterst eenvoudige wijze door cliënten is te bedienen. Vijf zorginstellingen, met een totale populatie van 2.000 bedden maken gebruik van de Fujitsu-oplossing voor Cliënten-ICT. “Deze oplossing bestaat uit een beveiligde en controleerbare internettoegang, televisie met instelbare kijktijden, beeldtelefonie en geïntegreerde toegang tot e-health-toepassingen”, legt Ron Klaas, Accountmanager en Teamleider Zorg bij Fujitsu uit. Optioneel voor cliënten is het gebruik van All-in-One PC’s, tablets en IP-TV’s, op basis van een aankoop of vaste prijs per maand. Extra handig voor de zorginstelling is dat de facturatie hiervoor rechtstreeks met de cliënten plaatsvindt.

Om alle diensten voor een zo breed mogelijke groep cliënten beschikbaar te maken, is veel aandacht besteed aan een zo eenvoudig mogelijke bediening. Klaas: “Alle toepassingen zijn met één vinger op het toetsenbord te bedienen. Wie daar niet aan kan wennen, kan ook gewoon kiezen voor de traditionele besturing met toetsenbord en muis”. De eenvoudige bediening is essentieel voor een brede opschaling van e-health-toepassingen, iets waar veel zorginstellingen nu mee bezig zijn of over nadenken.

Meer gebruik van e-health

Door de eenvoudige bediening verwacht Fujitsu dat een 20 tot 30 procent grotere groep cliënten in staat is ICT-diensten en e-health-toepassingen te gebruiken. Een informatiemapje en hulp bij installatie op locatie moet hen op gang helpen. Maar belangrijk blijkt ook dat een Customer Care Center zeven dagen per week beschikbaar is als aanspreekpunt voor vragen. Om dit te bereiken heeft Fujitsu een landelijk werkend serviceapparaat dat al twintig jaar ervaring heeft in de communicatie met cliënten en zorgverleners. Deze opzet blijkt al heel lang zeer effectief: 99,26 procent van alle storingsmeldingen wordt binnen de afgesproken tijd opgelost en in een tevredenheidsonderzoek kreeg het Customer Care Center van cliënten een 7,8 als rapportcijfer.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten