17 February 2022   | 0
Digitale Transformatie

Verbeterpotentieel bedrijfsprocessen in beeld

Verbeterpotentieel bedrijfsprocessen in beeld

Hoe zien mijn bedrijfsprocessen er daadwerkelijk uit? Een chaotische ‘spaghetti’ of juist strak ingerichte procedures? Met Automated Process Mining (APM) helpt Fujitsu klanten inzichtelijk te maken hoe hun processen nu werkelijk lopen. Bottlenecks worden zo in kaart gebracht, maar ook verbetermogelijkheden die veel geld kunnen besparen of leiden tot een hogere klanttevredenheid.


Tijdens de online Fujitsu Uvance ontbijtsessie op woensdag 16 februari kregen deelnemers een kijkje in de keuken van Fujitsu, dat Automated Process Mining toepast voor verschillende klanten. Na een welkom door host en Fujitsu’s nieuwe Managing Director Davy van Iersel (lees persbericht 10-1-2022) volgde een presentatie door Julien Moorrees, die als Senior Business Solution Architect nauw betrokken is bij Fujitsu’s Automated Process Mining propositie, die liet zien wat deze technologie voor een klantorganisatie kan betekenen. Zo werd het bijvoorbeeld gebruikt bij een leasemaatschappij, die vastliep op verwerken van grote aantallen contracten. “We ontdekten door Automated Process Mining dat enkele legacy-applicaties geschikt waren om te automatiseren, wat we uiteindelijk hebben gedaan met Robotic Process Automation. Zo hebben we rond de kerstdagen nog 3.000 contracten doorgevoerd, zodat auto’s voor de gewenste datum van 1 januari uitgeleverd konden worden en verzekerd waren op de weg. Voor dat werk zouden normaal gesproken 15 uitzendkrachten nodig zijn geweest.”

Wat je met Automated Process Mining realiseert is inzicht in de flow van de in een organisatie aanwezige processen en de uitkomsten daarvan. Met die inzichten is het mogelijk om de kwaliteit van de genoemde processen te verhogen door te stroomlijnen (bijvoorbeeld door te automatiseren) en de kwaliteit te verbeteren.

Moorrees: Dit is een kans om ook de tevredenheid van je klanten te verhogen en kosten te verlagen.

Let daarbij wel op dat Automated Process Mining niet de be all, and end all-oplossing is. Het is eerder de start van een optimalisatiereis. Fujitsu gebruikt Automated Process Mining als startpunt bij digitale transformatietrajecten. Van daaruit kun je verschillende zaken realiseren, zoals een process automation roadmap.

Welke deelprocessen zijn het kostbaarst?

Een andere customer case was van een accountancy bureau, waar uiteindelijk verschillende optimalisatieslagen werden gemaakt. De software die Fujitsu gebruikt leest data uit verschillende backoffice-systemen, van CRM tot SAP en Salesforce en genereert aan de hand van deze data interactieve dashboards. Een voorbeeld daarvan is het orderproces: wat is de gemiddelde en maximale doorlooptijd van een order? Hoe ziet het goedkeuringsproces eruit, welke orders blijven lang ‘hangen’ en hoe komt dat nou eigenlijk? “Als je dan weet hoe lang iets duurt, kun je ook achterhalen hoeveel het kost. Stel dat een financiële controle het meest kostbaar blijkt, dan kan de organisatie in kwestie overwegen dit deel van het proces te automatiseren.”

Iets dat ook zichtbaar wordt, is welke medewerkers en afdelingen samenwerken. “Dit noem je een social view, je maakt clusters van mensen die werken met elkaar. Als je een proces gaat optimaliseren zijn dat vaak ook de werkgroepen met domeinexperts, die je hiervoor kunt uitnodigen om mee te denken. Je weet dan ook zeker dat je niemand hebt gemist.” Het is hier ook goed mogelijk de performance van een software robot te vergelijken met die van een persoon, of de impact te meten van de invoer van een nieuw (backoffice-)systeem.

5 miljoen euro bespaard

De uitkomst voor het accountancy bureau is dat men hier nu de tool van IBM in samenwerking met Fujitsu toepast voor alle audits die het doet. Wereldwijd worden processen voor alle landenvestigingen in kaart gebracht.

Moorrees: “Het is interessant dat nadat het is ingericht, de klant blijvend APM wil gebruiken om real-time inzicht te behouden om processen steeds verder te optimaliseren.”

Daarbij past de klant nu proces-SLA’s toe, met vastgestelde parameters en interne afspraken over verschillende processen aan de hand van een business dashboard. De totale gerealiseerde besparing is op dit moment al 5 miljoen euro.

De volgende stappen?

Fujitsu kijkt graag met haar klanten naar mogelijke use cases voor Automated Process Mining. Voor uiteenlopende organisaties kan het een nuttig middel blijken, als startpunt voor digitale transformatie en hand in hand met verschillende door Fujitsu toegepaste technologieën waaronder software robots, data analytics en business intelligence. Meer inzicht in processen en meer weten over Automated Process Mining? Bekijk de webpagina van process mining, met daarop een verduidelijkende korte video over hoe bedrijfsprocessen er nu werkelijk uitzien. Of zouden moeten zien…

Meer weten?

Met Fujitsu Uvance wil Fujitsu verder innoveren door oplossingen te verkennen en te bouwen. Het verbinden van mensen, technologie en nieuwe ideeën is nodig om een duurzame(re) wereld te creëren. Mis ook de volgende Fujitsu Uvance ontbijtsessies niet. Meer informatie over nieuwe events op de agenda? Kijk dan hier: www.fujitsu.com/nl/uvance-ontbijtsessies

Julien Moorrees

Senior Business Solution Architect

Neem contact op

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten