24 March 2021   | 0
Digitale Transformatie

Intelligent Automation succesvol toepassen: Tips & Tricks

Intelligent Automation succesvol toepassen: Tips & Tricks

Intelligent Automation en digitale transformatie zijn meer dan ooit een hot topic. Het versnelt processen en automatiseert repetitief werk, om uiteindelijk de customer experience te verbeteren.

Tijdens een rondetafelsessie op 23 maart kwamen de nodige ervaringen voorbij van organisaties, inclusief enkele nuttige tips. Deelnemers aan de sessie, georganiseerd in samenwerking met Heliview, waren afkomstig uit organisaties die vaak al stappen hebben gezet op het gebied van Intelligent Automation. Het bleek tijdens het event dat dit zich vooral vertaalt in de inzet van AI en RPA, technologieën die voor verschillende doeleinden worden ingezet. Van het automatiseren van planningsprocessen tot fraudebestrijding.

Veel Fujitsu-klanten die bezig zijn met Intelligent Automation hebben dezelfde doelen en lopen aan tegen dezelfde uitdagingen. Enkele daarvan werden besproken tijdens de sessie. De belangrijkste drie zetten we in dit artikel op een rij:

Welke stappen kunnen ondernomen worden om de samenwerking tussen de mens en de snel vernieuwende technologie vorm te geven?

Het thema ‘mensen’ was de rode draad binnen de volledige round table. Volgens verschillende partijen is het duidelijk dat technische innovatie voor een groot deel gaat over systeemverandering, en dus hoe mensen daarmee omgaan. Met een toenemend gebruik van RPA en AI binnen een organisatie is het belangrijk om de interactie tussen mens en RPA/AI goed vorm te geven, zodat de adoptie goed kan verlopen.

Hierbij was één ding voor verschillende partijen helder: het moet voor medewerkers duidelijk gemaakt worden dat de processen hun werk niet gaan overnemen. Integendeel, RPA/AI is er juist om hen te ondersteunen om repetitieve en soms saaien taken te automatiseren, waardoor er meer tijd en ruimte is om waarde te creëren. Een van de deelnemers gaf aan hiervoor een opleidingsplan in te schakelen. Daarna worden verschillende kleine projectjes binnen een dienst opgestart om zo mensen enthousiast te maken over het product, waardoor er automatisch een vraag gecreëerd wordt.

Een andere interessant gezichtspunt was afkomstig van een organisatie waar medewerkers zelf mogen beslissen welke processen geautomatiseerd moeten worden. Daarbij gebruiken ze een stemsysteem waarbij medewerkers op elkaars input kunnen stemmen. Op die manier ontstaat draagvlak en hebben medewerkers het gevoel dat zij aan het roer staan. Technologische vernieuwing zal daardoor niet meer als een bedreiging aanvoelen.

Hoe zorgt u ervoor dat de ‘digivaardigheid’ van medewerkers meegaat met de digitale transitie voor de optimale toepassing van technologiën?

Technologie verandert razendsnel. De processen die we vandaag gebruiken, zullen in verloop van tijd waarschijnlijk vervangen worden door efficiëntere oplossingen. Daarom moet u volgens de deelnemers klanten en medewerkers ondersteunen in het brede palet aan technologische ontwikkelingen die continu evolueren.

Trainingen en opleidingsdagen spelen hierin een cruciale rol, zo blijkt. Verschillende deelnemers geven aan ‘datakampen’ of digitale dagen te organiseren waarbij ze medewerkers en ook managementleden onderdompelen in de nieuwste technologische innovaties. Ook is het van belang onderscheid te maken tussen de verschillende soorten innovatie. Er is namelijk een verschil tussen de heropbouw van bestaande processen of de inzet van compleet nieuwe producten en diensten.

Hoe zorgt u voor een transparante, uitlegbare en eerlijke uitvoering van intelligente toepassingen?

Naast uw medewerkers zijn ook leidinggevenden een cruciale schakel in het innovatieverhaal. Zij bepalen in welke mate u met nieuwe oplossingen aan de slag kan gaan, want innoveren betekent risico’s nemen. Investeren in nieuwe intelligente toepassingen levert namelijk zelden meteen geld op.

Sommige deelnemers zijn aan de slag gegaan met business cases om het management mee te krijgen. Hierbij toonden ze concrete voorbeelden waarbij simpele en kleine processen het werk efficiënter kunnen maken. Volgens de deelnemers heeft het geen meerwaarde om met technologie “van nul naar honderd te gaan in één beweging, want zo krijg je het verhaal niet verkocht aan het management.” Met business cases kan je stap voor stap aangeven wat het probleem is, wat je ermee wil doen en welk budget je nodig hebt. 

Een andere deelnemer pakte het nog anders aan. Zij lieten afdelingen korte video’s maken om te tonen hoe ze het werk nu doen. Op die manier worden hun handelingen letterlijk in beeld gebracht. Het gevolg van deze filmpjes? Een heleboel managers wisten niet wat hun mensen aan het doen waren. Door het filmpje werd er een ‘aha’-moment gecreëerd, waarna de constatering “misschien moeten we dit slimmer gaan aanpakken” volgde.

Wat volgens de meesten wel noodzakelijk is, is een digital leader die zorgt voor ondersteuning van bovenaf en de verantwoordelijkheid voor innovatie op zich neemt.

Aan de slag met digitale transformatie?

Wilt u graag zelf aan de slag met digitale transformatie maar kunt u wel wat ondersteuning gebruiken? De Digital Transformation Services van Fujitsu helpt uw organisatie met alles wat te maken heeft met AI, Data Analytics en Blockchain. We praten graag met u verder over de laatste technologische ontwikkelingen om de processen te versnellen, risico’s en operationele kosten te verlagen en uiteindelijk de customer experience te verbeteren, voor zowel interne medewerkers als klanten.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten