03 March 2017   | 0
Digitale Transformatie

REA geeft fysieke winkel de inzichten van e-commerce

REA geeft fysieke winkel de inzichten van e-commerce

Data is overal: niet alleen online, maar ook in de fysieke omgeving. Voor traditionele winkels dienen nieuwe mogelijkheden zich aan.

Waar online retailers verschillende tools tot hun beschikking hebben om het gedrag van hun klanten te monitoren en te begrijpen, moet de traditionele brick and mortar-winkel het vaak nog zonder deze middelen doen. Toch wordt deze kloof tussen e-commerce en fysieke winkelstraat snel smaller. Ook nu al kunnen traditionele retailers geavanceerde technologieën gebruiken om klantgedrag en -ervaring te volgen, vast te leggen en te analyseren.

Bruikbare suggesties uit data

Recent kondigde Fujitsu de beschikbaarheid aan van de oplossing Retail Engagement Analytics (REA) in verschillende Europese markten, waaronder Nederland. REA maakt deel uit van het overkoepelende Fujitsu Connected Retail-concept en verzamelt een grote verscheidenheid aan relevante data voor winkeliers. Daarbij filtert REA op winkels, locaties en datum/tijdstip. Wat dit oplevert, zijn bruikbare suggesties voor de winkelier, gepresenteerd in een real-time dashboard, waarmee de toepassing de winkelervaring voor klanten kan verbeteren.

De oplossing die Europese brick and mortar-retailers nu voorhanden hebben, is gebaseerd op geaggregeerde databronnen zoals wifitoegangspunten in de winkel, informatie uit kassasystemen en externe data als weerberichten en lokale, demografische data. REA doet suggesties die gebaseerd zijn op de analyses van deze data. De retailer kan hier zijn voordeel mee doen door aanpassingen door te voeren in bijvoorbeeld de inrichting van het vloerplan en de plaatsing van productschappen, maar ook door het optimaliseren van roosters van medewerkers en daardoor beter te anticiperen op het aantal klanten in de winkel.

Volgen en visualiseren

Wat de ‘kenniskloof’ tussen met online en offline retailbedrijven verder verkleint, is het gegeven dat Fujitsu REA fysieke winkels inzicht geeft in klantgedrag. Hierdoor krijgen traditionele retailers de inzichten die online retailers tot nu toe een voorsprong gaven. Zaken die zij nu kunnen volgen zijn onder meer het aantal bezoeken in een bepaalde tijdsopname, de drukste plekken in de winkel, de doorstroom over het vloerplan en de herhaalbezoeken. Ook is te volgen en te visualiseren hoe lang een winkelbezoek voor een klant duurt en wat de conversiegraad is na een contact met een verkoopmedewerker.

Ook dat bij traditionele retailers de digitale transformatie in volle gang is en het verschil tussen online en offline vager wordt, is met de komst van REA wel duidelijk. Zo kunnen retailbedrijven met deze oplossing locatiedata integreren in hun bestaande mobiele apps, en zo de klant in de winkel met persoonlijke promotieacties bedienen.

Bekijk video Fujitsu Retail Engagement Analytics:

Fujitsu Retail Engagement Analytics is sinds oktober beschikbaar in geselecteerde Europese markten – aanvankelijk in Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Portugal, Zweden, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Meer weten over deze oplossing? Lees dan onze Fact Sheet of bezoek onze pagina over Connected Retail.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten